Що сталось
У білоруських нафтопереробних заводів 19 квітня виникла проблема з якістю російської нафти. На якість суміші Urals, яка надходила по нафтопроводу з Росії, поскаржилася компанія «Белнефтехім». Через це країна призупинила експорт світлих нафтопродуктів до України, Польщі та країн Балтії. Третина всіх нафтопродуктів, які споживає наша країна, надходить із Білорусі. Тому звичайно, трейдери одразу підняли ціни, коли втратили потік білоруського бензину, дизпалива та скрапленого газу.
Чому виникла така ситуація
Енергетичний сектор – специфічна галузь, на яку мають вплив передусім політики. І ця ситуація створена штучно. Спочатку заборона на експорт з’явилася з Росії, а потім майже одразу погіршилась якість російської нафти для білоруських заводів і Україна втратила поставки і з Білорусії.
Зверну вашу увагу, що події відбуваються за декілька днів до другого туру виборів президента України. Нажаль, якраз на період війни з Москвою українці стали більше залежати від поставок пального з Росії. Тому такі ігри – це явний вплив і тиск на український ринок пального.
Чим можна зарадити у цій ситуації
Зараз йде робота по відновленню старих джерел постачання нафтопродуктів, або контрактування нових каналів поставок до України. Наша країна має вихід до моря і саме на цей канал роблять ставку трейдери. Він дає можливість вийти на світовий ринок, закупити нафтопродукти та доставити їх. У південних областях держави працюють перевалки, які можуть забезпечити логістику пального до нафтобаз і далі по заправкам або кінцевим споживачам-комерційним організаціям.
Звичайно, питання про залежність українського ринку палива від Росії треба було піднімати ще в 2014 – 2015 роках, коли стало зрозуміло, що росіяни – ненадійні партнери. Україна немає гарантій, що у довгостроковий період Москва буде безперебійно постачати пальне.
Українцям потрібно було на випередження ввести санкції на поставку нафтопродуктів з Росії, для того щоб українські компанії віднайшли нові канали поставок.
Ця криза з Росією не перша за останні 4 роки. І тому трейдери намагались підготуватись. В Україну вже зараз постачається пальне з Італії, Греції, Індії, навіть з Ізраїлю. Це дуже далеко, але ціна, яка сформувалась в нашій країні, дозволяє привезти пальне за тисячі кілометрів та доставити цей продукт на наші заправки. Гадаю, що цього пального стане більше. Просто треба налагодити логістику поставок.