Ринок нерухомості перебуває в очікуванні підсумків першого півріччя по всіх сегментах, відкриття найбільшого торгового кластера в Україні і хоча б якихось змін з боку держави щодо іпотечного кредитування. Так коротко й поверхнево можна описати стан справ на поточний момент. Але давайте про все виразно та неквапливо.
Що стосується житла, то Україна в цілому і ринок нерухомості зокрема у квітні 2019 року пережили вибори президента і готові рухатися далі. В окремих районах спостерігається коливання ціни на новобудови в межах 4%, зростає середня вартість квадратного метра, і покупець з грошима повертається у відділи продажів.
У Києві на даний момент на етапі будівництва знаходиться 235 житлових комплексів, з них 138 заявлені до здачі у 2019 році, 65 — в 2020-му, 32 — в 2021-му і пізніше.
Вперше з січня нинішнього року середня ціна квадратного метра в Києві зросла, адже два попередні місяці вона трималася на одній і тій же позначці. Зараз середня вартість квартир у столиці становить 23,3 тис. грн, що на 1,3%, або на 300 грн більше, ніж за підсумками березня.
Нагадаю, що у квітні минулого року квадрат коштував 22 тис. грн, що менше на тисячу гривень, або ж на 4,55%, ніж у 2019 році.
Мінімальна ціна на новобудови в квітні 2019-го склала 16,2 тис. грн, що на 200 грн, або 1,25% дорожче, ніж попереднього місяця. За підсумком року (квітень до квітня) мінімальна ціна квадратного метра зросла на 800 грн, або 5,19% — у квітні 2018 року вона становила 15,4 тис. грн/кв.м.
Подорожчання середньої ціни квадратного метра в межах 1-1,5% говорить про те, що ринок нерухомості поступово виходить із сплячки, яку спровокували вибори президента України. Бізнес взяв до відома результати, зреагував на те, що виборчий процес пройшов без будь-яких ексцесів і повертається до своїх звичних темпів роботи. Покупець теж вже готується діяти.
Говорити про колапс, «мильну бульбашку» або «крах» ринку немає причин, та навіть більше – якщо новообрані президент і парламент опісля зможуть знайти спільну мову й точки дотику в баченні розвитку держави, будуть прислухатися до ринку й розуміти його потреби, то є шанс на поштовх до розвитку. Наприклад, стимулом як для девелоперів, так і для покупців може бути доступна розстрочка. Для бізнесу дуже важливі прозорі правила гри, чесний пайовий внесок і відсутність лобізму і відкатів. Загалом, роботи вистачає.
Що стосується комерції, то цей тиждень стане днем відкриття найбільшого торгового кластера України — ТРЦ Blockbuster Mall. 90% площі вже зайнято, серед тих, хто вже зайшов, – відомі бренди одягу, електроніки, товари beauty&gifts, спорт, прикраси, digital.
На другому поверсі розміститься парк розваг, центром якого стане американська гірка. Тут же фудзона площею 10 тис. кв.мта з видом на місто. Історія з ТРЦ Blockbuster Mall триває не перший рік, тому цікаво подивитися, чим врешті все скінчиться. Головне питання – яким буде вихлоп для рітейлерів в умовах перетягування каната між онлайн та офлайн-торгівлею.
Нагадаю, що це не останнє гучне відкриття цього року. На 2019-2020 рр. в Києві та найближчому передмісті заявлені до відкриття: ТРЦ Ocean Mall (100 тис. кв.м); Retroville (91,9 тис. кв.м); River mall (62,2 тис. кв.м); «Оазис» (8 тис. кв.м); «Небо Center» (11 тис. кв.м); Cherry MaLL (12 тис. кв.м).
Не забуваємо ще про законсервовані проекти: Respublika (135 тис. кв.м), «Лук’янівка» (47 тис. кв.м) і Kyiv mall (58 тис. кв.м), які чекають свого часу.
Якщо говорити про головний тренд на ринку комерційної нерухомості, то це, мабуть, посилення розважальної та соціальної складової ТРЦ. Люди йдуть не тільки (і не стільки) за покупками, скільки за емоціями. Ця тенденція буде панівною у найближчому майбутньому.