Facebook Pixel

Як росіяни відмивають зерно, украдене в Україні

Росіяни крадуть українське зерно на тимчасово окупованих територіях і не лише «з'їдають» його самі, а й активно експортують. Про це давно писали ЗМІ, українська влада заявляла протести й просила різні міжнародні організації відреагувати на подібну «торгову практику». Але наразі мало що змінилося.

Днями агентство Bloomberg опублікувало великий матеріал, у якому на конкретних прикладах показує, як відбувається така «торгівля».

Як росіяни продають українське зерно

Ось уже кілька місяців у Чорному морі здійснює цікаві рейси невеликий суховантаж «Амур-2501». Він збирає зерно не лише в російському порту Азов, а й в окупованому Севастополі.

Під час подорожі «Амур 2501» вимикає в кількох точках передавач міжнародної системи стеження за судами AIS. Потім він, імовірно, бере участь у перевалці вантажів у відкритому морі біля російського порту Кавказ на великі судна, які вирушають до різних країн, включно з Лівією та Іраном.

Супутникові знімки, дані про навантаження та розвантаження, зібрані з портів, і дані про місцезнаходження суден показують, що такі судна, як-от «Амур 2501», перебувають у центрі незаконної торгівлі. Експортери змішують зерно з кількох портів і суден, приховуючи в такий спосіб його походження.

Ян Ральбі, виконавчий директор IR Consilium, консалтингової компанії з морського права та безпеки, сказав: «Вони працюють над «відмиванням» зерна, щоб створити певний ступінь легітимності або ясності правового титулу, щоб можна було брати участь в угодах з країнами, які потребують зерна».

Методи відмивання, що застосовують відправники зерна, були вперше використані експортерами нафти, пов'язаними з Росією, Венесуелою та Іраном, щоб уникнути санкцій.

До 24 лютого на Росію та Україну припадала чверть світового експорту зерна. Тому коли в перші місяці російського вторгнення українські порти було заблоковано й постачання зерна припинено, це посилило загрозу браку продовольства. Угода про зерновий коридор, укладена в липні, дозволила Україні відновити експорт, але постачання, як і раніше, є на 36% нижчими, ніж минулого сезону. Термін дії угоди спливає в листопаді, і є серйозні побоювання, що її не буде подовжено.

У яких обсягах росіяни крадуть українське зерно

За оцінкою Київської школи економіки, з урожаю минулого сезону Росія вкрала на території України або знищила 4,04 млн тонн зерна та олійних культур на суму приблизно $1,9 млрд. Деякі партії було вивезено російськими кораблями безпосередньо з Криму, але спроби продати такі товари, схоже, натрапили на проблеми – Єгипет відмовився від одного подібного постачання.

Структура виробництва зерна в Україні

Структура виробництва зерна в Україні

І хоча не можна однозначно стверджувати, що зерно, яке перевозять такі суднаи, як-от «Амур 2501», було вкрадено в Україні, цифри говорять про те, з чим важко сперечатися.

За даними дослідницької компанії AgFlow, з березня порт Севастополя відвантажив у 10 разів більший за звичайний обсяг експорту продовольства. У перші місяці війни постачання були в 50 разів вищими за звичайний рівень. За даними AgFlow, група з понад 30 суден заходила до Севастополя, до того ж кілька разів.

Агроекспорт із порту Севастополя

Агроекспорт із порту Севастополя

Фермери в окупованих районах повідомляють, що зерно вивозять вантажівками, а супутникові зображення, отримані Planet Labs PBC і Maxar Technologies, показують колони вантажівок, що прибувають з боку України й вишиковуються в чергу біля зернового термінала в Севастополі.

Російська держава, ймовірно, причетна до відмивання зерна, вважає Юстина Гудзовська, директорка з політики в галузі незаконного фінансування в The Sentry. «Росія щонайменше знає про контрабанду зерна й не заважає їй», — сказала експертка.

Bloomberg направило запит на коментар представнику Кремля, він перенаправив його до Міністерства оборони Росії, яке не відповіло.

Як відбуваються махінації із зерном

Міжнародні та місцеві трейдери вже давно експортують власне зерно з порту Кавказ на березі Керченської протоки, доправляючи його туди невеликими суднами з портів Азовського моря, яке надто дрібне для балкерів. Зерно перевантажують на великі судна, щоб більші обсяги можна було відправляти через Чорне море та Босфор клієнтам на Близький Схід та до Африки. Ця система надала «експортерам» зерна із Севастополя ідеальне прикриття для їхньої незаконної торгівлі.

«Чим більше ви перевантажуєте з корабля на корабель, тим складніше відстежити походження вантажу», – зазначив Александрос Глікас, директор Dynamarine Co., що спеціалізується на страхуванні ризиків під час перевантаження з одного корабля на інший по всьому світу.

Bloomberg опублікувало інформацію про один із підозрілих рейсів судна «Амур 2501».

25 червня воно вийшло з російського порту Азов у напрямку Кавказу із завантаженням, за даними MarineTraffic, приблизно на 90%.

У порту Кавказ «Амур 2501» перемістив свій вантаж на інші судна і 3 липня залишив якірну стоянку, вказавши пункт призначення російський порт Новоросійськ. Але він не пішов туди, а подався на південь від Кавказу й припинив передавати дані своє місцезнаходження.

4 липня «Амур 2501» з'являється в Севастополі.

5 липня супутниковий знімок показує, що «Амур 2501» пришвартований до зернового термінала й завантажує зерно.

Завантаження «Амура 2501» в порту Севастополя

Завантаження «Амура 2501» в порту Севастополя

5 липня «Амур 2501», перебуваючи в Севастополі, вимкнув передачу даних про своє місце перебування.

7 липня судно з'являється в районі якірної стоянки Кавказ і швартується до правого борту балкера Vera P, що стоїть поряд із балкером Dynamic M, для перевалки вантажу.

8 липня «Амур 2501» повертається до Азова. У цей час Dynamic M перебуває в русі. Він проходить через Босфор, зупиняється в Стамбулі й 14 липня прибуває до Бенгазі, Лівія. Його осідання свідчило про те, що балкер повністю завантажений.

Судновласники (з Дубая, Туреччини та Росії) та відправник вантажу (з РФ), що мають стосунок до описаної угоди, або відмовилися відповідати на питання Bloomberg, або назвали інформацію сфальсифікованою.

Що міжнародне право говорить про подібну практику міжнародної «торгівлі»

У вересні США оголосили про нову хвилю санкцій, зокрема, проти «російських довірених осіб», які «контролювали захоплення чи крадіжку сотень тисяч тонн українського зерна». Головний прокурор Швейцарії попередив, що торгівля награбованими товарами може бути воєнним злочином.

За даними AgFlow і Sea by Maritech, судно «Амур 2501» у період із травня до серпня здійснило щонайменше три рейси до Севастополя. За даними системи відстеження Sea by Maritech, ще чотири рази в серпні та вересні «Амур 2501» «темнішав», виходячи з Кавказу в бік Севастополя.

«Амур 2501»

«Амур 2501»

Морське законодавство вимагає, щоб AIS було ввімкнено на суднах із метою безпеки, особливо на водних шляхах, де рух особливо активний. Коли її вимкнено, це, за словами Пітера Вільямса, аналітика торгових потоків у Vessels Value, «часто інтерпретується як сигнал про підозрілу роботу судна».

Агентство США із санкцій заявляє, що будь-які ознаки маніпуляцій з AIS – червоний прапор шахрайської практики судноплавства – мають бути «розслідувані до укладання контрактів, продовження надання послуг чи участі в іншій діяльності з такими суднами».

За даними Windward, за 12 місяців, що спливли в червні, кількість темних операцій у Чорному морі зросла на 160%, і майже всі вони здійснюються суднами під російським чи сирійським прапором. З них 73% відбулися після початку війни. Платформа зафіксувала 170 вантажних і балкерних суден, які продемонстрували певну закономірність у період із 1 березня до 15 липня: вони «темнішають» в Азовському морі, а потім з'являються вже на шляху через Босфор.

***

«Росія користується тим, що на тлі нестачі зерна у світі є покупці, які готові брати сумнівний товар, якщо зроблено хоча б спробу відмити його», — зазначив Ральбі.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉