Чи змінить Кабмін нинішнього керівника «Укрзалізниці» Євгена Кравцова? Фото: УНІАН
Під главою «Укрзалізниці» Євгеном Кравцовим захиталося крісло. Найближчим часом Міністерство інфраструктури розгляне питання про його подальше перебування на цій посаді. Незадоволені топменеджером і в Кабміні.
«Укрзалізниця» (УЗ) – роботодавець №1 в країні з річним доходом у 90 млрд грн. «Це ласий шматок для будь-якого уряду», – говорить голова Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.
Міністр інфраструктури Владислав Криклій у четвер, 28 листопада, заявив, що найближчим часом «вирішить подальшу долю Кравцова». Ситуацію в УЗ міністр назвав «взагалі жахливою», особливо із закупівлею нових вагонів, потягів і локомотивів.
Про незадовільну якість управління компанією, а також про корупцію всередині УЗ ще кілька тижнів тому заявляв і прем'єр-міністр Олексій Гончарук.
«Ми звільняємо десятками людей, які працювали в попередні роки. Здебільшого причиною є наше переконання в або неефективності, або в корупційній, або іншій зангажованості людини», – заявив Гончарук.
В «Укрзалізницю» Кравцов прийшов ще в 2015 році на посаду радника генерального директора. Після цього він працював директором з реформування, начальником департаменту корпоративного розвитку. З травня 2016 по серпень 2017 року він був першим заступником міністра інфраструктури і очолював наглядову раду УЗ. У 2017-му його призначили в. о. голови компанії. А в січні 2019-го уряд Володимира Гройсмана затвердив його на посаді голови правління УЗ.
Звільнити Кравцова Кабміну буде непросто через юридичної колізії.
За словами джерела The Page в оточенні міністра економіки, в Мінінфраструктури апелюють до закону «Про Кабінет міністрів України» (КМУ).
«Кабмін має право проаналізувати те, що відбувається в УЗ, та прийняти за результатами кадрове рішення. Такі повноваження у них є завдяки закону про КМУ», – говорить співрозмовник The Page.
Проте це суперечить положенням закону «Про акціонерні товариства». У ньому говориться, що зміна менеджменту компанії – прерогатива наглядової ради.
- Читайте також: В «Укрзалізниці» почалися кадрові чистки
«Укрзалізниця» та «Нафтогаз» – єдині держкомпанії, які завершили процес корпоратизації, у них повністю сформовані незалежні наглядові ради. Згідно зі статутами обох компаній, зміна голови правління – виключне право наглядової ради. Держава як акціонер цих компаній може тільки схвалити або не схвалити рішення наглядової ради.
Раніше уряд Гройсмана вже намагався використовувати закон про КМУ. Навесні цього року колишній прем'єр намагався не допустити перепризначення Андрія Коболєва главою «Нафтогазу». А перед своєю відставкою зробив спробу звільнити його з цієї посади. Але наглядова рада не дозволила.
Вплинути на кадрові питання в УЗ уряд може через трьох своїх представників у наглядовій раді (решта четверо – незалежні члени). Цікаво, що Мінекономіки 28 листопада оголосило конкурс із відбору нового кандидата. Поки що всі три представники держави були призначені ще за Гройсмана. Це Даніель Білак, Костянтин Мар'євич і Адомас Аудіцкас.
Вперше про зміну керівництва «Укрзалізниці» неофіційно заговорили відразу після призначення нового уряду. Джерела The Page тоді повідомляли, що новим главою компанії може стати нинішній гендиректор «Укрпошти» Ігор Смілянський.
Сам він цю інформацію не підтверджував, але й не спростовував. Щоправда, після цього уряд призначив його членом наглядової ради «Укроборонпрому».
За словами Сергія Вовка з Центру транспортних стратегій, економічних аргументів для зміни Кравцова в уряду поки що не має.
«Ми не бачимо жодних «розборів польотів», не розуміємо, чи є у глави компанії чіткі KPI і наскільки він їм відповідає. Складається враження, що зміна ініційована виключно політичною кон'юнктурою», — говорить експерт.