Найбільший приріст у аптечних мереж: що показало дослідження про стан ритейлу

Асоціація ритейлерів України підготувала щорічне дослідження про стан галузі. У 2024 році чистий приріст нових магазинів склав 2230 торгових об’єктів, 45% з яких – аптеки. The Page переповідає, в яких регіонах країни і в яких сегментах ритейлу процвітає торгівля, а також хто став лідером у кожному з них.

Аптечний ритейл

Аптечні мережі – сегмент, що демонструє найбільш динамічний розвиток і вже займає 36% від загальної кількості роздрібних точок різних галузей ритейлу. Наразі в Україні працює 8565 аптек, з яких за 2024 рік було відкрито 1395 аптек, і це найвищий показник серед усіх сегментів ритейлу. При цьому кількість закритих аптек становить усього 202 заклади, тобто чистий приріст – 1193 аптеки.

Основна кількість аптек сконцентрована у великих містах: у столичному регіоні (1839), Дніпрі (825), Львові (731), Харкові (618) та в Одесі (404). Більшість нових аптек припадає на п’ять головних гравців: «Подорожник», 9-1-1, АНЦ, «Бажаємо здоров’я» та «Аптека 3І».

Станом на початок 2025 року мережа «Подорожник» налічувала 2188 аптек, що робить її найбільшим аптечним ритейлером України. У 2024 році компанія відкрила 435 нових аптек, 53 з яких з’явилися в нових для мережі населених пунктах: переважно це селища. Товарообіг мережі у 2024 році, за попередніми підрахунками, складає 30,9 млрд грн, що на 22%, або на 6,8 млрд грн, більше, ніж у 2023 році. Частка власних торгових марок уже перевищила 10%.

У 2024 році найбільше у ритейлі зросла кількість аптек. Джерело: depositphotos

Непродовольчий ритейл

На сектор непродовольчого ритейлу наразі припадає 4328 торгових точок – це майже п’ята частина від кількості магазинів усіх восьми сегментів. Галузь вже співставна за своєю «вагою» з продуктовим ритейлом, відкривши за 12 місяців 675 точок. Хоча і закривалося непродовольчих магазинів у півтора раза більше, ніж роком раніше (248 проти 189).

Основна кількість магазинів зосереджена в трьох ключових регіонах: Києві, Дніпрі та Львові – загалом 1676 точок, або 39% від загального числа об’єктів даного сегмента. В п’ятірку регіонів з найбільшою концентрацією непродовольчих магазинів входять також Одеса (263) та Харків (249).

В даному сегменті лідером за кількістю відкритих магазинів у топ-5 областей є мережа «Аврора». За минулий рік було відкрито 360 нових магазинів. На початок 2025 року кількість діючих магазинів складала 1615 в Україні і 30 магазинів у Румунії.

Виторг мережі «Аврора» за 2024 рік склав 38,5 млрд грн (без ПДВ), з яких компанія сплатила 6,4 млрд грн податків та зборів. Серед місцевих бюджетів найбільше податків за рік традиційно отримав бюджет Полтави – 199,6 млн грн.

Продовольчий ритейл

Сегмент продовольчого ритейлу складає суттєву частку вітчизняної роздрібної торгівлі – майже 22%. У грудні 2024 року по всій Україні працювало 5119 магазинів різного формату: від гіпер- та супермаркетів до магазинів біля дому. За рік їхня кількість збільшилася на 310 точок, з урахуванням закриття 189 магазинів.

Найбільша концентрація food-ритейлерів у Києві та області – 1542 торгові точки. Втричі менше щільність покриття у Львівській області (538), а на третьому місці за кількістю магазинів перебуває Дніпропетровська область (365). В п’ятірку також входять Одеська та Кіровоградська області.

Лідером за темпами зростання мережі у 2024 році став регіональний гравець – мережа магазинів біля дому Mashket. Цей бренд з’явився лише у 2023 році в результаті ребрендингу мережі «Домашній маркет». На грудень 2024 року мережа налічувала майже 70 магазинів у шести областях та 16 містах України. За рік відкрили 67 нових точок, половина з яких – франчайзингові. А на 2025 рік у планах – понад 100 нових точок.

Але беззаперечний лідер цього сегменту – мережа АТБ, яка станом на початок 2025 року вже має 1257 магазинів. Минулого року ритейлер додав 47 нових точок. Товарообіг магазинів АТБ у 2024 році, за попередніми підрахунками, складає 248,3 млрд грн, що на 15%, або на 32,6 млрд грн, більше, ніж у 2023 році.

Продовольчі магазини сягають 22% всього ритейла в Україні. Джерело: УНІАН

Магазини техніки та електроніки

У грудні 2024 року в Україні працювало 1942 магазини техніки та електроніки. За 12 місяців було відкрито 138 нових та відновлених магазинів і 84 зачинено. Відповідно чистий приріст склав 54 торгових точки. На цей сегмент припадає трохи більше 8% від загальної кількості магазинів.

Найбільша концентрація торгівлі технікою та електронікою, звісно, в Києві та області – 400 точок. Вполовину менше магазинів у Львові (180) та Дніпрі (174). Але якщо в Дніпрі та Києві продовжується тренд на розширення мереж, то на Львівщині помітне скорочення кількості магазинів. Так само, як і на Харківщині, де на один відкритий за цей період магазин вийшло аж сім тих, що припинили роботу.

В інших регіонах спостерігається доволі стала картина з кількістю працюючих магазинів. Понад половини нових торгових об’єктів – це точки п’яти мереж: «Кібернетики», «Алло», Yabluka, Lifecell, Moyo.

З початку 2024 року мережа «Кібернетики» відкрила 23 нових магазини, серед яких і флагманський магазин площею 1272 кв. м у столичному ТРЦ Lavina Mall.

В Уераїні працює біля 2000 магазинів техніки та електроніки. Джерело: УНІАН

Fashion-ритейл

Сфера торгівлі одягом, взуттям та аксесуарами, яка суттєво постраждала від повномасштабного вторгнення, досить добре відновлюється. У грудні 2024 року в Україні працював 841 магазин, і це на 164 торгових точок більше, ніж на початку року, враховуючи, що на 212 нових магазинів припадає 48 закритих.

Найбільша концентрація fashion-ритейлерів спостерігається в Києві (291 точка), що в 3-5 разів перевищує кількість роздрібних точок у Львові (105), Дніпрі (73) та Одесі (59). В п’ятірку входить ще Харківська область, але на відміну від інших, тут баланс відкритих/закритих магазинів є негативним. У Харківському регіоні зафіксовано найбільше закритих точок fashion-операторів – 14 магазинів.

Водночас найбільший приріст відбувся у Волинській та Івано-Франківській областях, де додалося по десятку нових магазинів. Найактивніші гравці – Sinsay, Sezon, Adidas, Colin’s, Solmar.

Сфера торгівлі одягом та взуттям повертає довоєнні показники. Джерело: depositphotos

Найактивніше розвивається компанія Sinsay, вкладаючи всі внутрішні кошти на масштабування, без залучення зовнішнього фінансування. За період 2024 року відкрито 122 нових магазини, з яких 4 було наново відкрито у новому форматі, який передбачає наявність в магазині окрім жіночого відділу також відділу для чоловіків, дитячого відділу та товарів для дому. Загалом нові магазини охопили площу в 107 852 кв. м.

Всього на кінець 2024 року в мережі працював 171 магазин Sinsay. За рік магазини бренду вперше з’явилися в більш ніж 50 населених пунктах, включаючи Білу Церкву, Бориспіль, Боярку, Броди, Чорноморськ, Дрогобич та багато інших. У 2024 році відкрився магазин у харківському ТРЦ Nikolsky на паркінгу, цей магазин працює навіть у повітряні тривоги.

Jewelry ритейл

Торгівля ювелірними виробами, яка чи не найбільше постраждала від російського вторгнення, досить непогано відновилася. Станом на грудень 2024 року працювало вже 903 точки. За 12 місяців додалося 93 магазини, хоча з урахуванням 50 закритих торгових точок виходить на 43 більше.

П’ята частина торгових точок припадає на столичний регіон (203). Вполовину менше магазинів у Дніпрі (96) та Львові (74). До топ-5 регіонів входять ще Одещина та Харківщина. Але тільки в Києві та області, а також у Харкові помітний загальний приріст кількості магазинів. В інших регіонах суттєвий чистий приріст зафіксовано на Волині, Вінниччині, Хмельниччині.

Продаж ювелірних виробів — сфера ритейлу, що найбільше постраждала під час війни. Джерело: УНІАН

Паливний роздріб

Мережі АЗК в Україні майже зупинили свій розвиток, досягнувши рівня в 1815 працюючих станцій станом на грудень 2024 року. Це лише на 26 заправок більше, ніж у 2023-му, враховуючи закриття однієї АЗК. Але в даному випадку впливає специфіка галузі, коли немає економічного сенсу підвищувати щільність розташування АЗК на основних трасах.

За концентрацією заправок Київський регіон майже вдвічі випереджає Львів та Дніпро: 328 проти 199 і 162 відповідно. В п’ятірку регіонів з найбільшою концентрацією заправок також входять Одеська та Закарпатська області, де працює 149 та 99 АЗК відповідно. Також видно, що приріст заправок відбувається лише в областях, розташованих з півночі на південь вздовж Дніпра – Київській, Черкаській, Дніпропетровській, Запорізькій. А також на заході країни.

Наприклад, один із великих гравців на паливному ринку – мережа ОККО – відкрила 8 нових АЗК (два в Київській області та по одному в Черкаській, Миколаївській, Івано-Франківській, Тернопільській, Чернівецькій областях і на виїзді з Житомира в напрямку Києва).

За підсумками діяльності у 2024 році компанії, що входять до складу групи ОККО, сумарно заплатили 21,1 млрд грн податків до бюджету та державних фондів. Це на 5,6 млрд грн, або на 36%, більше, ніж у 2023 році.

Торгівля будматеріалами

Сегмент магазинів DIY-формату (англ. Do It Yourself – зроби сам) за підсумком 2024 року став єдиним, що продемонстрував повільну динаміку: на 17 нових магазинів припадає 12 зачинених. Тут наразі працює 132 магазини. Враховуючи, що відкриття кожної такої точки потребує значних фінансових ресурсів, бо це торгівля часто великогабаритними і дуже різноманітними товарами, не варто очікувати великої кількості нових магазинів. Також ці великі об’єкти стають ціллю для ворожих атак.

Основна частина торгівлі зосереджена у столичному регіоні – 33 магазини, або чверть всіх торгових точок даної сфери. В трійку регіонів з найбільшою концентрацією будівельних магазинів також входять Львівська (17 точок) та Волинська (11) області. Взагалі видно більшу концентрацію будівельного ритейлу на заході країни. Відповідно, чим далі на схід, тим менше подібних магазинів, і навіть у місцях великої концентрації цього виду ритейлу спостерігається скорочення числа торгових точок: у Дніпрі, Одесі та Харкові.

В топ-5 регіонів також входять Івано-Франківська область, де розташовано 10 локацій, і Рівненська з 8-ма торговими точками. Ще привертає увагу Закарпатська область, де, як і в Дніпрі, працює шість магазинів.

Читати на The Page