Дванадцятий удар годинника, шампанське, бенгальські вогники... Новорічна атмосфера магії стає для багатьох ритуалом оновлення і перезавантаження. Ми залишаємо всі труднощі та втому в минулому році, немов відкриваємо чисту сторінку з надією на новий старт. Це відчуття «переходу» надає нам сили та натхнення на весь наступний рік. Ми сміливо ставимо нові цілі: вивчити мови, зайнятися спортом чи знайти нову роботу. Світло свята ніби допомагає усвідомити, чого ми прагнемо, про що мріємо, чого хочемо досягти за наступні 12 місяців.
Однак чи зберігається ця новорічна віра в чудеса на фоні постійного стресу в умовах війни? Codes.com вирішили з’ясувати це, проаналізувавши статистику пошукових запитів та соціологічні опитування 2022–2024 років.
Різдвяна підготовка та святкові настрої в Україні та Європі
Традиції святкового планування в Україні завжди мали свої особливості порівняно з європейськими. Багато наших сусідів починали готуватися до свят набагато раніше. Однак однією з причин цієї різниці є те, що до церковної реформи українці святкували Різдво не 25 грудня, а 7 січня, за старим стилем. Згідно з даними Google Trends, святкова активність в Україні починається вже з перших днів листопада.
Пік пошукових запитів, пов’язаних із Різдвом та Новим роком, припадає на останні три тижні грудня. Існує кілька причин такої затримки в плануванні: хтось чекає на 13-ту зарплату, інші прагнуть скористатися вигідними розпродажами, а деяким людям просто подобається передсвятковий настрій, коли все навколо нагадує про наближення святкового дива.
На відміну від решти європейців, українці не пропускають шанс «підсісти в останній вагон» і продовжують шукати інформацію про свята навіть на початку нового року.
Навіть наприкінці 2022 року, одного з найскладніших для України, 61% громадян не відмовилися від святкувань, за даними опитування, проведеного компанією «Делойт» серед українських споживачів. Близько такої ж частки респондентів висловили бажання відзначати свята наприкінці 2023 року.
Популярність Різдва в Україні зростає
На основі нашого аналізу Google Trends з'ясувалося, що в Україні значно виріс пошуковий запит «Різдво». Запит «Рождество» трохи знизився. «Новий рік» трохи зріс, а «Новый год» суттєво просів. Це говорить про те, що люди почали активніше гуглити українською мовою і частіше шукають інформацію про Різдво, а не Новий рік. Втім, ми припускаємо, що значне зростання запиту «Різдво» також пов'язане зі зміною церковного календаря в нашій країні. Ймовірно, багато хто з українців цікавиться, коли саме тепер відзначається релігійне свято.
Дослідження також виявило, що Новий рік особливо важливий для жителів Румунії, Фінляндії та Швеції. Водночас у Польщі люди однаково активно шукають інформацію про Новий рік та Різдво, що свідчить про збалансованість традицій. Серед країн, де Різдво святкують з більшою активністю, ніж Новий рік, можна виокремити Францію, Німеччину, Іспанію, Італію, Данію та Австрію.
За даними аналізу, українці активно купують подарунки за місяць до свят. В цей час кількість відвідувачів, які шукають промокоди на нашому сайті, досягає рекордних показників. Ми помітили, що найбільший інтерес викликають знижки на дитячі товари, зокрема іграшки, а також побутову техніку та одяг. Крім того, зростає попит на промокоди для туристичних компаній, оскільки українці часто шукають способи заощадити на бронюванні житла для святкових канікул чи вікендів.