Кожен, хто їздив Європою, бачив, що ціни на автозаправних станціях у ЄС однакові й піднімаються синхронно.
В Україні ж така ситуація призводить до серйозних наслідків для компаній – їх штрафують на значні суми, які боляче по ним вдарять.
Антимонопольний комітет звинуватив найбільші мережі АЗС у змові при реалізації бензину у 2017 році та оштрафував їх на 77 млн грн. Така ситуація на ринку не нова. Кожного року АМКУ накладає штраф на операторів ринку. Звинувачення регулярно повторюються, і не зрозуміло, яка цінова політика автозаправних станцій задовільнить регулятор.
Його політика незрозуміла тому, що практики паралельного ціноутворення прийняті у всьому світі і не є порушенням законодавства. У Європі ціни на нафтопродукти майже скрізь однакові. Крім того, вони змінюються синхронно.
Декілька років тому компанія Shell презентувала в Україні матеріали досліджень про зміну цін у Європі. Вона показала у презентації перехрестя у німецькому місті, на якому розташовано чотири автозаправні станції різних брендів. Дослідники відслідкували хронометраж, як змінювались ціни у цьому чотирикутнику. Так от, ціни на паливо на всіх заправках змінювались майже одночасно – різниця була на хвилини. Настільки оперативна зміна цін – це особливість цього ринку.
У Європі ніхто не карає учасників за таке ціноутворення. Так працює здоровий ринок. Адже, якщо ціна завищена, то це одразу розуміють конкуренти і бачить споживач. Вони мають можливість швидко відреагувати на ситуацію.
Тоді як в Україні регулятор постійно висловлює претензії та штрафує компанії. Але як діяти інакше? Якщо дві конкуруючі автозаправні станції розташовані поруч, і одна з них змінює ціни, то інша вимушена відразу реагувати. Проте АМКУ вбачає у цьому змову.
Так формуються ціни на будь-якому споживчому ринку. Різниця тільки у швидкості. Тому що відслідкувати оперативні зміни цін у супермаркетах, де тисячі найменувань, дуже важко. А на АЗС 3 – 4 позиції, які написані великими цифрами на величезному цифровому табло. Крім того, є багато моніторингових агенцій, які швидко інформують про зміну цін.
Криза відчутно вдарила по ринку нафтопродуктів. Після 2013 року значно впало споживання пального, відбулась реструктуризація ринку. З бензину, який продавали великі мережі, ринок перейшов на скраплений газ. У цьому сегменті не має надприбутків.
Позиції нелегальних заправних станцій та маленьких гравців посилюються.
Звичайно, ситуація на ринку нафтопродуктів покращується, але вона далека від докризової.