Facebook Pixel

Тренди та тенденції українського ритейлу у 2024 році

Ольга Павлова
Експертка з візуального мерчендайзингу та оформлення вітрин, засновниця дизайн-студії ARTLEVEL та клубу рітейлерів.

Повномасштабна війна росії проти України внесла свої корективи в усіх галузях українського бізнесу. Безсумнівно, такий розвиток подій вплинув також і на ритейл. Сфера переживала важкі часи спочатку в період пандемії СOVID-19, а зараз продовжує боротись з наслідками війни, яка триває в Україні. Однак попри це ринок не стоїть на місці та рухається майже паралельно зі світовими лідерами, що додає оптимізму українським ритейлерам.

Раз на три роки у виставковому центрі Messe Düsseldorf проходить найбільша виставка ритейлерів EuroShop, яка дуже часто слугує початком візуальних і технологічних трендів на найближчі три роки в світі. Крім того, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом «Дія.Бізнес» та за підтримки Програми USAID було проведено масштабне дослідження ритейлу в Європі – «Конкурентоспроможна економіка України». Враховуючи та узагальнюючи цю інформацію, можна сформувати тенденції на ринку ритейлу, які можна очікувати в Україні у 2024 році.

Тренд №1. Розумне, екологічне виробництво: використання природних матеріалів, вторинна переробка матеріалів

Багато українських ритейлерів створюють та шукають свій брендовий стиль. Найбільш дієві, крім якісного товару, розвивають клієнтоорієнтованість та створюють унікальний простір. Усе більше з'являється магазинів з концептуальним сучасним інтер’єром. Особливу увагу українські ритейлери приділяють напрямкам хай-тек, мінімалізм та екологічність.

Таких підприємців я називаю свідомими. Класно, коли ритейлер створює для покупця унікальний простір: щось на кшталт шоу-руму чи концепт-стору. На мою думку, чим швидше до України будуть доходити сучасні тенденції, тим краще це для бізнесу. Цільова аудиторія кожного бренду завжди змінює свої смаки, вподобання, стиль життя тощо. Світ навколо є досить мінливим, тому варто підлаштовуватися під аудиторію, яка змінюється разом із ним.

Матеріали, які використовують для оформлення вітрин, можуть бути різноманітними – від природних до штучних чи синтетичних. Багато залежить від концепції оформлення і фантазій мерчендайзера. Наприклад, навіть звичайний пісок можна перетворити у витвір мистецтва чи арт-інсталяцію у комерційному просторі вітрини.

Тренд №2. Раціональне використання енергії: системи керування освітленням, обігрівом, охолодженням простору

Електроенергія у наш час є базовою потребою будь-якого бізнесу, а особливо в період повномасштабного вторгнення. На перший план виходить її раціональне використання шляхом запровадження нововведень, що дозволяють максимально комфортно здійснювати підприємницьку діяльність. Український бізнес уже опинявся в умовах блекауту та економії електроенергії й неодноразово знаходив шляхи вирішення цих проблем.

У той час як для всього світу раціональне використання енергії є питанням збереження ресурсів чи економії – для України це питання виживання в умовах війни. Основними чинниками, що наразі перешкоджають впровадженню українським ритейлом такі системи – це їхня дороговизна і ризики, що спричинені умовами повномасштабного вторгнення. Обидва показники мають свої терміни завершення, і, ймовірно, незабаром такі системи енергозбереження швидко адаптуються і в Україні.

Тренд №3. Системи збільшення ефективності, контролю та підрахунку: штучний інтелект, аналіз поведінки покупця, контроль якості товару

Штучний інтелект щодня все глибше проникає в кожну сферу діяльності людини. Його використовують в дизайні, архітектурі, освіті та майже в усіх галузях, де це можливо. Ритейл не є винятком, і фахівці галузі активно тестують нові підходи та способи роботи. Наприклад, нейромережа може працювати з дизайном торгових площ, фасадів магазинів, вітрин тощо. Крім того, штучний інтелект можна інтегрувати в розробку маркетингових календарів, подій в магазині, програм лояльності тощо. Головне, вміти користуватися ним ефективно, доповнюючи роботу, а не копіюючи пропозиції.

Аналізуючи шлях покупців у точках продажів, свого часу популярність отримали системи кас самообслуговування. Це інструмент, що значно покращив ефективність досвіду взаємодії з аудиторією. Основою стали економія часу на здійснення покупок, зменшення черг в магазині і скорочення штату співробітників. Але ця система недосконала, над її надійною роботою завжди працюють. Цілі компанії розробляють і вдосконалюють систему самообслуговування в магазинах, і кожного разу на виставці EuroShop представлені новітні розробки цього напряму. Наприклад, минулого року можна було протестувати продуктові візочки, що облаштовані сканером штрихкодів товарів і терміналом для оплати. Тобто навіть каси самообслуговування втрачають свою актуальність

Тренд №4. Омнікальність, унікальний купівельний досвід: викликати бажання володіти, позитивні емоції від покупки, турбота про покупця

Для збереження комплексного підходу комунікації з аудиторією бренд завжди повинен дотримуватись принципу омнікальності незалежно від того, йдеться про онлайн чи офлайн-зв'язок. Однозначно це шлях від вдалого купівельного досвіду до позитивної асоціації з бізнесом.

Загалом у період, коли існують сотні торговельних майданчиків, ритейлерам варто замислитися, чому покупець обирає конкретний магазин для здійснення покупки і чим його бренд дійсно відрізняється від конкурентів. Аби досягти унікальності в купівельному досвіді покупців, часто з ритейлом поєднують різні сфери життя людини. Наприклад, створення в магазинах спеціальних зон, які на перший погляд є зовсім не суміжними з конкретним бізнесом. Так чи інакше, це досить гарно впливає на позитивні емоції від покупки, купівельний досвід відвідувачів та сприймається як турбота про покупця.

Тренд №5. Робота з дизайном мислення споживачів: відображення подій в ритейлі

Наразі як ніколи аудиторія слідкує за новинами та тенденціями. Це зумовлено подіями, що відбуваються в нашій країні. Кожен бізнес має це враховувати в своїх кампаніях і цікавитись тим, що відбувається у світі. Такий підхід стане точно досить дієвим інструментом комунікації з аудиторією. Використання ситуативних подій у власних кампаніях допомагає збільшувати обізнаність аудиторії про бренд та загалом продажі конкретного бізнесу.

Наприклад, якщо цільова аудиторія слідкує за модними трендами – варто звернути увагу на колір, який щороку оголошує Інститут Pantone. Його можна використати у кампаніях, оформлюючи вітрини. Крім того, це дозволяє надихнутись світовими подіями, які можна транслювати через власний магазин. Головне памʼятати про свою аудиторію і слідкувати, чи коректно вона розуміє такий невербальний підхід.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]