Facebook Pixel

Участь громадянського суспільства в аналізі Плану впровадження реформ

Ірина Пташник
Радниця з питань досліджень і політик у Razom We Stand

Продовжуючи свою активну участь як організація громадянського суспільства, Razom We Stand взяла участь в аналізі Плану впровадження реформ. Це було зроблено в рамках реалізації пропозиції Європейської Комісії щодо Регламенту Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу про створення Українського фонду. Ми надіслали свої коментарі до розділу 10 «Енергетичний сектор» до Міністерства економіки України.

Правовою основою для діяльності Українського фонду має стати Регламент Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу про створення Українського фонду, який невдовзі буде прийнято. Razom We Stand спільно з організаціями BankWatch та «Екодія» вже надавали свої коментарі та пропозиції до проєкту Регламенту у серпні 2023 року, які були враховані європейськими інституціями.

QuoteЗгідно з розділом 10 Плану, Україна передбачає впровадження реформ у сфері енергоефективності, напрацювання відповідної законодавчої бази, забезпечення незалежності НКРЕКП, реформування ринку електроенергії та інше. Запропоновані реформи є доволі амбітними та породжують низку потенційних ризиків щодо їх запровадження.

Наприклад, затвердження Інтегрованого національного плану з енергетики та клімату для встановлення національних цілей кліматичної нейтральності, розвитку ВДЕ, енергоефективності, строк виконання якого – 3 квартал 2024 року. Станом на сьогодні Енергетична стратегія, яка повинна лягати в основу даного плану, не оприлюднена Міністерством енергетики для ознайомлення громадськості та надання коментарів. Громадський сектор повинен розуміти, що передбачається в Енергетичній стратегії України та як її положення будуть корелюватись із іншими задекларованими політиками.

Реформа, яка буде стосуватися підвищення ефективності сектору централізованого теплопостачання, може бути заблокована через потенційний дефолт «НАФТОГАЗ» у зв’язку з відсутністю платежів від населення та несплати за газ комунальними теплопостачальними компаніями (ТКЕ). Станом на 01.01.2024 борги за несплачену державою різницю у тарифах становлять 50+ млрд грн ($1,3 млрд). Також немає впевненості, що така лібералізація цін на газ та тепло може бути здійснена під час військового часу.

Ще одна реформа, для якої на сьогодні повністю відсутній механізм її реалізації, є підвищення енергоефективності в громадських будівлях та публічних закупівлях.

План України не говорить про можливість «адаптації» стратегії ЄС у сфері сонячної енергетики, яка ставить за мету досягти понад 320 ГВт нових сонячних фотоелектричних потужностей до 2025 року і майже 600 ГВт до 2030 року. Очікується, що до 2027 року ці додаткові потужності замістять споживання 9 млрд кубометрів природного газу на рік.

Вплив відсутності кваліфікованих кадрів на реформування

Відсутність кваліфікованих кадрів, таких як енергоменеджери, та плинність кадрів у державному секторі негативно впливає на виконання реформи. Складність отримання цільової технічної допомоги регіональними бюджетами ускладнює процес її реалізації. Більшість технічної допомоги отримує центральний бюджет, а не регіональні. Процедури закупки енергосервісу значно гальмуються в регіонах через складність процедур державних закупівель та їх тривалість.

Необхідність системних змін у законодавстві

Необхідні системні зміни Закону про публічні закупівлі для енергосервісу, які б спрощували закупівлі послуг енергосервісу та залучали якомога більше приватних інвесторів.

Проблеми фінансування Фондів

Системне недофінансування Фонду енергоефективності та невизначеність наповнення новоствореного Фонду декарбонізації не сприяє охопленню фінансуванням всіх наданих до фонду заявок.

Важливість Плану України

План України є критично важливим документом для подальшої інтеграції до Європейського Союзу та отримання фінансової допомоги на реформування критичних секторів економіки.

Необхідність критичного огляду законодавчої бази

Розробникам потрібно критично оцінити стан законодавчої бази, яка на сьогодні є недостатньо розвиненою, особливо в секторі енергоефективності та ВДЕ. Також вони повинні розумно підійти до строків реалізації реформ, адже деякі з них не можуть бути імплементовані в такі короткі терміни.

Інформація про конференцію з відбудови України

На конференції з відбудови України в Лондоні Європейським Союзом було оголошено про додаткову фінансову підтримку України та створення інструменту – Українського фонду. Цей фонд має забезпечувати як короткострокові потреби держави та відновлення, так і середньострокову реконструкцію та модернізацію України. Запропонований фінансовий механізм підтримає зусилля України з підтримки макрофінансової стабільності, сприяння відновленню та модернізації країни, оскільки вона впроваджує ключові реформи на шляху до вступу в ЄС.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]