Нові правила автострахування прийнято: що змінюється і з якої дати

Президент Володимир Зеленський 17 червня підписав новий закон щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВ) (законопроєкт №8300). Діючий аналогічний закон набув чинності 1 січня 2005 року, майже 20 років тому. На сьогоднішній день більша частина положень чинного закону не відповідає сучасним потребам учасників ринку та не враховує вимог ключової Директиви ЄС. The Page наводить основні положення нового закону.

Підвищення рівня захисту потерпілих у ДТП

Поступово будуть підвищені розміри страхових виплат до розмірів, встановлених у країнах Європейського Союзу.

Зараз ліміт відповідальності страховика за шкоду, заподіяну життю та здоров'ю, становить 320 000 грн на одного потерпілого, незалежно від кількості потерпілих, а за шкоду, заподіяну майну потерпілих – 160 000 грн на одного потерпілого, але не більше 800 000 грн на одну страхову подію.

Протягом двох років після набуття законом чинності пропонується поетапно збільшити суми за шкоду, заподіяну життю та здоров'ю потерпілих, до 1 млн грн на одного потерпілого та 20 млн грн на один страховий випадок. За збитки, заподіяні майну постраждалих – до 2 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих.

Упродовж чотирьох років після року вступу України до ЄС пропонується поетапно збільшити ці суми:

  • за шкоду, заподіяну життю та здоров'ю постраждалих, до не менше 52 млн грн на одну особу та 258 млн грн на один страховий випадок;
  • за шкоду, заподіяну майну потерпілих, – не менше 52 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих.

У цей же строк передбачається:

  • розширити перелік видів транспортних засобів, на які поширюється обов'язок укладання договору ОСЦПВ;
  • запровадити оперативне здійснення гарантійних виплат потерпілим особам із фондів МТСБУ у випадках, пов'язаних із неплатоспроможністю страховика;
  • запровадити пряме врегулювання у всіх випадках ДТП, у яких шкода заподіяна лише транспортному засобу;
  • удосконалити механізм здійснення страхової виплати у разі заподіяння тяжкої шкоди здоров'ю (встановлення інвалідності) або загибелі потерпілих осіб шляхом впровадження механізму ануїтетних (регулярних послідовних) виплат;
  • запровадити порядок розрахунку розміру страхової виплати без урахування зносу та здійснення страхових виплат у розмірі, необхідному для відновлення транспортного засобу до стану, що існував до ДТП, та здійснення такої виплати на СТО;
  • поширити дію страхового покриття за договором ОСЦПВ на пасажирів транспортного засобу, що спричинив дорожньо-транспортну пригоду;

Зміни механізму страхування

Вільне ціноутворення буде запроваджено у формі самостійного визначення страховиками тарифної політики, що дасть їм можливість, зокрема, визначити «справедливу ціну» з урахуванням особистої історії кожного страхувальника.

Забороняється встановлення франшизи (частини збитків, що не відшкодовується страховиком) у договорах ОСЦПВ.

Зменшується строк розгляду заяви про страхову виплату з 90 до 60 днів.

Скасується обмеження максимального розміру страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, у разі оформлення документів про ДТП шляхом складання європротоколу.

***

Відповідно до перехідних положень закону, вищезазначені норми набирають чинності з 1 січня 2025 року.

Читати на The Page

Шорти проти штанів – що краще на весну

новини компанії