Україна імпортувала рекордний обсяг дизпалива перед введенням спецмит

Автор

Україна у липні імпортувала з Росії рекордні 315,4 тис. тонн дизельного палива. Загалом обсяги імпорту минулого місяця зросли на 20,5% — до 663 тис. тонн, а за півріччя збільшились майже на 10%, до 3,2 млн тонн, пише російське видання «Коммерсантъ».

Загалом поставки здійснювали компанії «Роснефть» (290 тис. тонн) та «Лукойл» (25 тис. тонн). Загальний обсяг поставок дизельного палива збільшився через зростання попиту з боку підприємств промислового та аграрного секторів (зростання на 8,1%, до 1,9 млн тонн).

Росія залишалась найбільшим постачальником дизпалива, займаючи близько половини ринку (1,4 млн тонн, зростання на 21%). Імпорт з Білорусі, на яку припадає близько 37% обсягів закупівель України, склав близько 1 млн тонн.

Як повідомляв у липні представник президента України в уряді Андрій Герус, в серпні та у вересні Київ очікує зростання поставок дизельного палива з Білорусі, а також збирається імпортувати більше палива морем.

Річ і тім, що з 1 серпня Україна ввела спецмита на російське дизпаливо в розмірі 3,7%, а з 1 жовтня вони зростуть до 4%. У результаті з серпня зупинилось прокачування маршрутом «Самара — Західний напрямок», яке здійснювали українські Wexler Group і Proton Energy Group. Щодо російського зрідженого вуглеводневого газу (ЗВГ) також введені спецмита на 1,75% і 3% відповідно.

Аналітик агентства Argus Іван Кудінов пояснює, що дизпаливо з РФ, імпортоване через трубопровід підприємства «Прикарпатзахідтранс», буде заміщатися поставками з Гомеля, куди надходить російське трубопровідне паливо з подальшою перевалкою в залізничні цистерни.

Також буде збільшена частка закупівель білоруського дизпалива та очікується зростання морських поставок, каже експерт. За його даними, після введення мит білоруські постачальники вже підвищили премії за спотовими контрактами з $16 до $19 на тонну. Кудінов зазначає, що український уряд поки що не має наміру вводити мито на поставки залізничним транспортом, щоб не спровокувати різке зростання цін.

Директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн відзначає, що споживання нафтопродуктів в Україні зростає протягом року на тлі активізації економічного зростання. На його думку, різке зростання імпорту у липні пов'язане з нарощуванням закупівель трубопровідних партій російського дизпалива напередодні введення спецмита. У серпні споживання нормалізувалося, але російського палива менше не стане, зазначає він.

Постачання ЗВГ в Україну в липні, за даними Argus, збільшилися на 44,7%, до 170,8 тис. тонн. Це максимальний місячний показник імпорту за всю історію моніторингу агентства, відзначає видання.

Зростання поставок обумовлене низькими показниками імпорту в червні. Найбільші обсяги ЗВГ (близько 76,4%) надійшли в Україну залізницею.

Росія залишалася найбільшим постачальником (63,1 тис. тонн), на Білорусію припало 48,4 тис. тонн, на Казахстан — 27 тис. тонн. Крім цього, майже удвічі наростила обсяг поставок Польща (до 14,3 тис. тонн). За словами Світлани Новолодської з Argus, 90% споживання ЗВГ в Україні припадає на газомоторное паливо.

Експерт вважає, що рекордні імпортні поставки в липні ніяк не пов'язані з введенням спецмита, адже про них було оголошено тоді, коли закупівлі на липень вже були завершені і укладалися договори на серпень. На її думку, після введення мит поставки в Україну продовжаться в звичайному режимі, а зростання митної ставки буде перекладене на кінцевого споживача.

Читати на The Page