Учасники дискусії:
Компан
Кармазинський
Юхименко
Як пристосуватися до переходу в онлайн?
Видання The Page спільно зі Smart Holding продовжує серію бізнес-подкастів Smart Talking. У другому випуску ми розбиралися в тому, як позначився на бізнесі перехід в онлайн і які практичні навички тепер треба освоїти, щоб бути успішним у нових реаліях.
В обговоренні в другому епізоді брали участь Іван Компан, викладач Единбурзької бізнес-школи, та Віталій Кармазинський, керуючий директор «Luxoft Україна».
Загальні висновки, які можна зробити з усього почутого.
Перше. Перехід в онлайн лише почався і триватиме досить довго. Щонайменше до середини наступного року. Але рано чи пізно станеться відкат, і до 80 відсотків співробітники офісів зможуть повернутися на робочі місця і більше не працювати віддалено. Перехід в онлайн змусив компанії шукати шляхи розв'язання тих проблем, які вони досить довго ігнорували. Наприклад, вони навчилися знаходити людей і винаймати співробітників на роботу у містах, де в них немає своїх філій або підрозділів. А також намагалися формувати у цих людей корпоративну культуру онлайн.
Друге. Найважче в онлайні працювати тим, хто продає складні товари та послуги. Тут потрібні особисті зустрічі й обговорення.
Третє. Для роботи з дому співробітники повинні бути ініціативнішими й самоорганізованішими. Ці навички можна розвинути в собі з допомогою спеціальних курсів. Перехід в онлайн вимагає від людей нового вміння — швидко і красиво писати та викладати свої думки.
Четверте. У компаніях усе більшої популярності набуває Microsoft Team, який вважається розвиненішим, ніж Zoom.
П'яте. У зв'язку з переходом в онлайн більшість компаній тепер вигадують заходи для того, щоб згуртувати команду на відстані. Грубо кажучи, HR-службам додалося роботи.
Шосте. Ключовий висновок наших спікерів: корпоративну культуру поки що можна створювати й підтримувати на високому рівні тільки завдяки живому спілкуванню. Тож остаточно його нічим замінити.
Наводимо найяскравіші цитати дискусії.
Іван Компан, викладач Единбурзької бізнес-школи
Тенденція до скорочення офісних приміщень
«Як з'ясувалося, більшу частину речей, які ми раніше робили наживо (приходили вранці до офісів, проводили якісь заходи, пили каву та працювали), можна робити дистанційно і офіс нам не потрібен. Тому я вважаю, що спостерігатиметься тенденція до скорочення офісних приміщень, переведення дуже багатьох функцій в онлайн. Але впевнений, що залишаться ті сегменти, де живе спілкування буде абсолютно необхідним».
Про корпоративний дух
«Світ постійно змінюється. Просто ситуація з коронавірусом — це свого роду каталізатор. Гадаю, що якась частина технічних робіт, які можна формально виконувати з дому, робитиметься дистанційно. Але я повністю згоден із тим, що корпоративний дух — це важлива справа. Тому більшість людей повертатимуться. Це необхідно для того, щоб компанія була компанією, а не просто набором фрилансерів, які щось роблять віддалено».
Нове вміння — писати тексти
«Раніше я міг просто підійти до будь-кого в офісі й сказати, що потрібно зробити те й те. Я міг людською мовою все донести. Тепер треба навчитися дуже швидко друкувати, щоб усю цю кількість розпоряджень і думок транслювати далі в маси. Ви знаєте, що поки людина говорить, усе здається логічним. Але якщо ви покладете цей же текст на папір і потім прочитаєте, то часто це буде не найкращий зразок викладення думки. Тому навчитися правильно викладати свої думки у письмовому вигляді — це теж уміння».
Про важливість спілкування
«Для мене живе спілкування є дуже важливим. Бо викладання завжди передбачає якусь наявність зворотного зв'язку, це дорога з двома напрямками руху. І емоційна складова у хорошому викладанні є дуже важливою».
Про форму та зміст
«У будь-якій справі визначальними є зміст і форма. Гадаю, що зміст криза не змінить. Як потрібні були розумні, ініціативні, талановиті, як потрібно було ефективно і правильно організовувати бізнес-процеси, так все і буде. Форма, безумовно, зміниться. Проведуть якісь експерименти, до яких руки не доходили. Успішно пройшов експеримент — чудово, буде використовуватися у подальшій роботі. Форма змінюватиметься, а зміст залишиться».
Віталій Кармазинський, керуючий директор «Luxoft Україна»
Про самоорганізацію
«Можна сказати, що для роботи з дому людина повинна бути більш самоорганізованою та ініціативною, вміти ухвалювати рішення. Можна виписати на листочок ці вимоги й подумати: а що, раніше мені не були потрібні ініціативні чи самоорганізовані люди? Людина, яка значною мірою володіє цими властивостями, буде ефективнішою. І це позначатиметься на тому, наскільки швидко вона будуватиме свою кар'єру, перебуваючи на віддаленій роботі. Ці особливості стають такими, які мають більший попит. Але вони не є унікальними».
Про офлайн
«Коли закінчиться карантин, назад в офлайн повернуться тільки 80% людей. Що зробив коронавірус? Він змусив нас провести експеримент, на який ми раніше не наважувалися, бо у нас і так було усе гаразд. Ми не знали, може та або інша роль ефективно виконуватися віддалено чи не може. А зараз ситуація нас підштовхнула до того, що ми це перевірили на практиці. І побачили, що все чудово працює».
Про Zoom і Microsoft Teams
«Ми довго використовували Zoom, зараз переходимо на Microsoft Teams. Це більш просунута система, яка дозволяє організовувати чати, робочі групи, обмінюватися документами. Zoom використовується, але більше для спілкування з клієнтами. Я завжди вважав, що техніка ніколи не зможе замінити людину. Якщо ви спробуєте розв'язати людську проблему з допомогою встановлення якоїсь програмної системи, то проблему ви не вирішите. Людина швидко знайде обхідний шлях. Ми все-таки працюємо з людьми. Насправді зараз у нас більше проблем не з тим, що люди розслабилися, а з тим, що у незвичній ситуації люди втрачають баланс між роботою і домом. Вони знаходяться вдома і починають постійно працювати. І нам доводиться розв'язувати цю задачу».
Про те, як підтримати команду
«Раз на тиждень ми проводимо кавову паузу з якоюсь яскравою людиною, куди запрошуються співробітники. Приходить фахівець, і ми беремо в нього невеличке інтерв'ю. Так ми підтримуємо команду у гарній психологічній формі».
Про те, як вводити нового співробітника у колектив
«Для нас проблемою виявився онбординг нових співробітників, прийняття їх на роботу та адаптація в компанії. Раніше це було просто: людину зустрічають у вестибюлі, проводять, показують робоче місце, знайомлять із людьми. Зараз процедура стала трохи складнішою. Людині, яка ніколи не бачила свого колегу, не так просто налагодити довірчі відносини. А довірчі відносини завжди є важливими. Ось тут ми бачимо певну проблему. Work-life balance — це друга проблема. Люди викладаються і можуть перегоріти».
Дивіться, слухайте наші відео- та аудіоподкасти у повному форматі: