Занурення в темряву

Партнерський матеріал

Чому і як тіньовий ринок тютюнових виробів в Україні за пів року зріс на третину

В Україні значно зріс тіньовий ринок тютюнової продукції. За попередніми даними дослідження, проведеного компанією KANTAR Україна, обсяги незаконної торгівлі тютюновими виробами з лютого до травня цього року зросли з 12,8% до 15,9% продажів. У багатьох областях частка незаконної продукції в загальному обсязі торгівлі величезна. Наприклад, в Одеській — 13,6%, у Харківській — понад 12%.

В Україні значно зріс тіньовий ринок тютюнової продукції. Фото: Akira Hojo / Unsplash

Згідно з дослідженням, станом на серпень 2021 року кількість місць нелегального продажу тютюнових виробів становила 6,5 тис. пунктів. Це приблизно 10% загальної кількості точок роздрібного продажу тютюну в Україні. Загальний обсяг реалізації нелегальних тютюнових виробів становить 7,2 млрд (360 млн пачок сигарет) на рік. Це два повні місяці роботи всієї легальної індустрії зі сплатою всіх податків.

Згідно з даними AC Nielsen, на тлі вибухового зростання чорного ринку обсяги виробництва легальних виробників за останні три роки впали на 40%, а за перші шість місяців 2021-го легальне виробництво знизилося ще на 19,4% проти аналогічного періоду минулого року. За підрахунками KANTAR Україна, сукупні втрати бюджетів усіх рівнів від нелегальної торгівлі тютюном у 2021 році перевищать 13,2 млрд грн.

«Ці цифри буквально вражають. Вони стали наслідком щорічного зростання ставок акцизу на 20%. Чим дорожчою є легальна пачка, тим вигідніше виробляти контрафакт або продавати контрабанду чи так звану продукцію «дьюті фрі», — розповідає юрист Асоціації «Укртютюн» Кирило Чайковський.

Розберемося в тому, що стало справжніми причинами зростання тіньового ринку і як держава може впоратися зі збільшенням тіньового сектору.

Дивися в корінь

Чому зріс тіньовий сегмент на тютюновому ринку. Фото: Matthew Fournier / Unsplash

Як вважають експерти, вибухове зростання незаконної торгівлі тютюновими виробами є результатом недалекоглядної регуляторної політики держави. Влада фактично створила умови для розквіту контрафактного виробництва та контрабанди завдяки різкому підвищенню ставок акцизів на тютюнову продукцію, а також через відмову криміналізувати контрабанду підакцизними товарами. Такого роду збиткова політика може вилитися в те, що країна втратить 7% бюджетних надходжень, які забезпечують виробники тютюнової продукції.

Економічний експерт Борис Кушнірук говорить, що збільшення ставок акцизного збору в країнах Євросоюзу вже призвело до проблем: «Внаслідок цього в ЄС стрімко зріс тіньовий обіг сигарет. Це фактично перетворилося на криміналізовану діяльність, до якої залучено італійську мафію й інші злочинні спільноти. На жаль, ми пішли за цим найгіршим сценарієм і спостерігаємо, як у нас зростає тіньовий обіг тютюнових виробів, до того ж як контрабанда, так і продажі контрафактної продукції». На жаль, за словами експерта, гіркий досвід Євросоюзу Україну нічому не навчив.

Всупереч будь-якій логіці Україна також вирішила проводити політику підвищення акцизу з тим, щоб до 2025 року довести його до мінімального європейського показника — 90 євро за тисячу штук. «Це тоді, коли Європа не вимагала від нас нічого подібного. В угоді про асоціацію в нас не вказано строк доведення мінімального акцизу до 2025 року. Я неодноразово писав і говорив про те, що потрібно уповільнити зростання. Інакше ми отримаємо тільки збільшення тіньового обігу. Що і сталося», — говорить Борис Кушнірук.

Експерт Українського інституту майбутнього Ігор Тишкевич підкреслює, що економіка країни де-факто перебуває в умовах кризи, спричиненої епідемією COVID-19. «На цьому тлі держава різко збільшує акцизи, і сигарети починають дорожчати. Водночас імпорт тютюну, продаж і роботу обладнання з виробництва сигарет влада не контролює. Цього достатньо для того, щоб різко почав збільшуватися тіньовий сегмент. Від початку року постачання контрафактних сигарет відбувається повсюдно, навіть до маленьких магазинчиків у кроковій доступності», — пояснює Тишкевич.

Ще одна причина зростання тіньового сектору, на думку голови комітету Верховної Ради з податків, фінансів і банків Данила Гетманцева, — це бездіяльність правоохоронних органів. «Основною причиною зростання тіньового ринку є недостатньо ефективна робота правоохоронних і фіскальних органів: акцизного підрозділу податкової, МВС, СБУ та інших силовиків. Якщо ми не можемо закрити загальновідомі фабрики, що виробляють нелегальний тютюн, то про що взагалі можна говорити», — робить висновок Гетманцев.

На думку Бориса Кушнірука, є кілька основних напрямків розв'язання проблеми: припинення наступу на легальних виробників тютюну, а також жорстка боротьба з контрафактом і контрабандою. За словами експерта, підвищувати ставки акцизного збору треба в набагато меншому обсязі: «Підвищення ставок акцизу має бути не більш як на 5% у півріччя. Тоді це не позначатиметься на споживачах так негативно, як зараз».

Водночас, за його словами, мають бути скасовані абсолютно дикі ініціативи щодо заборони реклами тютюнових виробів, введення акцизів на стіки для пристроїв бездимного вдихання тютюну та інші заборонні заходи проти білих, легальних виробників. «Депутатка від «Голосу» одного разу сказала, що ми маємо частіше говорити правду про шкоду тютюнових виробів. Тому розмір попередження на пачці мусить становити не менш як 80%. На її думку, чим більший буде шрифт, тим більшою є правдивість повідомлення й тим швидше йому повірять. Це ідіотське припущення, що ґрунтується на нерозумінні психології та економічних закономірностей», — говорить експерт. На його думку, чим більше таких безглуздих ініціатив — тим вище підіймаються ціни на офіційні сигарети, що призводить до зростання тіньового сегмента.

«Потрібно зменшити ціновий шок, який виникає в населення від щорічного зростання вартості сигарет, коли споживачеві набагато простіше купити сигарети в нелегальному обігу, ніж в офіційному магазині, сплачуючи за примхи депутатів, якими вони обкладають легальних виробників», — упевнений Кушнірук. Він підкреслює: обіг нелегальної тютюнової продукції переважно відбувається в маленьких населених пунктах. «Там ця торгівля дахується і прокурорами, і поліцією, які ділять надприбуток між собою», — зазначає експерт. Утім, подібні тенденції спостерігаються й у Києві, і в Харкові, і в Дніпрі, і в Одесі.

Як боротися з тінню

Як боротися з виробництвом і постачанням контрафактної продукції. Фото: Mue Ervive / Pexels

Експерти виділяють щонайменше чотири напрямки, за якими держава має боротися з виробництвом і постачанням контрафактної продукції:

  1. Передусім держава мусить максимально жорстко боротися з нелегальними виробниками. «Необхідно закрити виробництво нелегального тютюну в Україні. Просто адміністративно, жорстко, без будь-яких сумнівів. У нас повний хаос і бардак у сфері боротьби з контрафактом. Треба поставити чітке завдання: або ти працюєш повністю в білу, або припиняєш свою роботу. Це необхідно зробити силовими методами й не інакше», — упевнений Данило Гетманцев.
  2. За словами Тишкевича, у разі виявлення виробника нелегального тютюну відповідальність має нести й компанія, що надала йому обладнання в оренду. «В Україні технологічне обладнання для виготовлення тютюнових виробів обліковується, є навіть спеціальна база на сайті ДПС. Але проблема в тому, що більшість цього обладнання перебуває в оренді. У разі якщо прийшли силовики і зловили на виготовленні контрафакту, затримують тих, хто брав участь у цьому діянні, а вилучити обладнання неможливо, оскільки приходить власник і говорить, що він нічого не знав про те, що відбувається. Тоді подаєте до суду й забираєте обладнання», — пояснює експерт Українського інституту майбутнього. За його словами, якщо вивчити історію бази обліку обладнання, то з'ясується, що орендарі змінюються в середньому раз на рік. Реєструються за тими самими старими адресами, тільки змінюють назву. Крім того, щоб виготовити сигарети, потрібні тютюн, фільтри та папір. Контроль за імпортом цих складників — ще одне завдання держави. «Якщо якась фірма купила тютюн для виготовлення мільйона штук сигарет, логічно очікувати, що або цей тютюн буде продано тому, хто виробляє сигарети, або на ринку з'явиться мільйон штук сигарет. Якщо фірма сказала, що цей тютюн у них згнив, а купили вони його для того, щоб потруїти мишей, то в слідчих органів, зрозуміло, мають з'явитися запитання й відбутися перевірка компанії», — робить висновок Ігор Тишкевич.
  3. Третій напрямок боротьби з контрафактом — ліквідація Службою безпеки України «вікон» на лінії розмежування, через які в Україну потрапляють нелегальні цигарки. Станом на 2019 рік обсяг тютюнових виробів, які йшли з територій «ЛНР-ДНР» і реалізовувалися в Україні, становив $300 млн. «На цю суму ми фактично спонсоруємо терористів. І це вже питання національної безпеки. Але це питання насамперед до СБУ», — говорить Тишкевич.
  4. І, нарешті, четвертий захід, якого, на думку Кирила Чайковського, необхідно вжити, — це вилучити з продажу всі сигарети, марковані для продажу в магазинах безмитної торгівлі duty free, поза межами таких магазинів. «Вони випускаються у величезних кількостях, явно неадекватних тим обсягам, які можуть реалізуватися через такі магазини. Потрібно з'ясувати, як працює ця схема, як ці сигарети потрапляють на ринок, і зупинити її», — зазначає Чайковський.

Ще одна суттєва проблема — те, що в Україні й досі так і не криміналізовано контрабанду сигарет. Це відкриває великі можливості для ввезення сигарет із Придністров'я та Білорусі. Продукція, яку завозять із цих країн, не обкладається податком, і вона наповнює український тіньовий ринок.

«Потрібно посилити контроль над діяльністю правоохоронних органів щодо торгівлі підакцизними товарами. Кожен контрабандист і виробник нелегальної продукції має розуміти невідворотність покарання за порушення законів України. Ми підтримуємо ініціативу президента щодо криміналізації контрабанди підакцизних товарів, яка очікує другого читання у Верховній Раді України, і закликаємо народних депутатів невідкладно розглянути законопроєкт у другому читанні», — говорить Кирило Чайковський.

Головний висновок

Держава має підтримувати легальних виробників. Фото: lilartsy / Unsplash

Крім боротьби з нелегальними виробниками та контрабандистами силовими методами вкрай важливо створити економічні стимули для припинення їхньої нелегальної діяльності, впевнені експерти.

«Потрібно зменшити темпи зростання акцизів принаймні вдвічі. Припинити постійно знищувати легальні тютюнові компанії спробами погіршити їм життя. І водночас потрібно посилювати пропаганду здорового способу життя й формувати в суспільстві думку, що звичайні сигарети є шкідливими. Потрібно зробити куріння непопулярною звичкою», — говорить Борис Кушнірук.

«Контрафактна продукція й тіньове виробництво, безперечно, є ілюстрацією того, що коли є попит, є і пропозиція», — зазначає Чайковський. Однак попит є на дешевшу продукцію, з якої не потрібно сплачувати значні акцизи, які платять зараз. «Є загальносвітова закономірність: коли ви підвищуєте акциз, до того ж швидко, ви не припиняєте споживання сигарет, ви тільки провокуєте тінізацію цієї діяльності. Підкреслюю: тут ми стикаємося з тенденціями, які є характерними для всіх країн світу. Практично єдиний успішний кейс, який є у світі, — американський, де дійсно дуже суттєво знизилося споживання сигарет. Але йдеться про політику, яку проводили 25 років поспіль, поки ця думка вбивалася в голови людей», — зауважує експерт.

Головний висновок, з яким солідарні всі експерти, — державі потрібно терміново починати боротьбу з контрафактною продукцією та контрабандою. Й одночасно припинити підтримувати дурні законодавчі ініціативи, спрямовані на знищення легального тютюнового бізнесу.

Читати на The Page