Акциз залежності

Партнерський матеріал

Якби в Україні існували номінації регіонів, то Закарпаття застовбило б за собою статус «контрабандні ворота країни». Так жартує мій співрозмовник. Людина, яка саме в цьому регіоні займала високу керівну посаду та була причетна до великої контрабанди. А ще в нього є обвинувальний вирок суду за нелегальні перевезення тютюну через кордон. Ані імені, ані прізвища, ба більше – посади, ми обіцяли не розкривати. Натомість, він нам пообіцяв розкрити деякі моменти контрабандної специфіки.


Контрабандна специфіка

1

Доки є кордон та товари, які вигідно переправляти через цей кордон, доти буде і контрабанда

Наше анонімне джерело зазначає: «В процесі мають бути замішані «великі люди» по обидва боки».

Як це не дивно – найбільші нелегальні поставки йдуть через офіційні пункти перетину кордону. На питання — «Чому тютюн?» — відповідає цифрами. Каже: «доки купити легальний, якісний та заводський блок цигарок в нас буде дешевше, ніж в сусідній державі, контрабандисти та корупціонери не переведуться».

2

В Україні один ящик сигарет, які виготовили на офіційній фабриці, після сплати всіх акцизів та податків, коштує 450 євро. Продати такий ящик в країнах Європейського Союзу можна за 700 євро.

Причому, чим далі пачка промандрує від нас, тим більшою буде кінцева вартість. Українська контрабанда осідає не тільки в сусідніх Польщі чи Румунії. До Італії, Франції, Португалії, Англії теж потрапляють наші нелегальні вантажi.


Нелегальна математика

В одну фуру можна завантажити від 500 до 1000 ящиків сигарет. Заробити з однієї такої фури (за словами нашого джерела), після всіх витрат, відкатів і домовлянь, можна десь 200 тисяч доларів. Іноді навіть більше.

Експерти з боротьби з контрабандою серед нелегальних шляхів виділяють ще морський. Сигарети везуть баржами через Одесу. Іноді судна здуває на мілину, і тоді вдається схопити якусь поставку. Але нелегальний прибуток від такого морського способу відправлень може в 10 разів перевищувати сухопутний.

За оцінкою KANTAR, контрабанда тютюну у 2019 році позбавила український бюджет 5 мільярдів гривень. А от контрабанда тютюнових виробів зі східної Європи позбавляє ЄС 10 мільярдів євро державних доходів щороку. Таку аналітику надає Європейська служба протидії шахрайству.

Варто зазначити, що контрабанда йде не тільки з України. Додає клопоту і Білорусь. Однак саме ми маємо ганебне визнання «країна-джерело» та «світовий-вузол» тютюнової контрабанди. Саме з нами намагаються боротися найсуворішими методами.

Томіслав Сокол


Член Європарламенту від Хорватського демократичного союзу та член Комітету Європейського парламенту з питань внутрішнього ринку та захисту прав споживачів Томіслав Сокол зазначає:

«У настроях євродепутатів зараз панує оптимізм». Попри те, що амбітний план протидії нелегальним перевезенням тютюну 2018 року під шефством колишнього уповноваженого з питань бюджету та людських ресурсів Ґюнтера Х. Еттінгера, фактично провалився. Через неможливість зупинки української контрабанди тютюну.

«Тепер Європейський Союз має унікальну можливість зупинити потік контрабандних сигарет. Українська адміністрація при президенті Зеленському налаштована вирішити цю проблему. Президент Зеленський підписав указ про протидію контрабанді та корупції на митних пунктах, що є великим кроком вперед», — зазначає Томіслав Сокол.

Європейський союз навіть не приховує, що дуже зацікавлений у постійному підвищенні українського акцизу. Там розуміють просту тенденцію – поки розрив між європейськими та українськими цифрами є відчутним – контрабанда так чи інакше буде потрапляти до ЄС.

Цього року планове підняття акцизу в Україні сягне 20%. Як і прописано у податковому календарі. Однак тютюнові компанії, а саме Japan Tobacco International, наголошують: по факту ця цифра сягне 30,8 %.

Ці майже 11% додасть новий закон, який на початку жовтня затвердила Верховна Рада.

У коментарях для the Рage Japan Tobacco International і Philip Morris International –тютюнові компанії, що працюють в Україні і погодилися поговорити з нами на цю тему, — запевняють: від такого стрімкого зростання ставки акцизного збору наповнюваність українського бюджету різко не збільшиться. Це спонукатиме ріст лише одного – контрабандної та контрафактної продукції вже для нашого внутрішнього ринку.

Тобто завезення до нас нелегальних сигарет, які будуть вироблені на підпільних фабриках сусідніх держав, з доставкою через неконтрольовані кордони на сході та через Молдову.

За даними тих самих Japan Tobacco International, у цьому році нелегальний ринок сигарет в Україні виріс на 70%. За даними KANTAR, частка такої торгівлі зараз трішки вища за 7 відсотків від усієї торгівлі сигаретами.

Кореляцію збільшення ставок акцизного податку із зростанням нелегального ринку можна прослідкувати на прикладі попередніх років, коли держава збільшувала ставку акцизу на 30-40% щорічно. Так, при зростанні акцизів на 40% у 2017 році, надходження зросли на 20%. Після зростання ставок у 2018 році на 30% — додаткові надходження становили лише 10%.

У 2018 році невиконання плану надходжень з акцизного податку на тютюнові вироби на 10%, або майже на 5 млрд грн. У поточному році, невиконання зазначеного плану може сягнути понад 10 млрд грн.

В асоціації «Укртютюн» розповідають, що легальний ринок сигарет у 2019 році впав на 26%, у порівнянні із 2017 роком. В той час, як обсяги нелегальної торгівлі зросли вдвічі.

За результатами моніторингу незаконного обігу сигарет промислового виробництва в Україні, проведеного KANTAR, понад 70% нелегального ринку складає продукція з маркуванням «For Duty Free Only " замість акцизних марок.

При цьому реалізація відбувається поза межами магазинів безмитної торгівлі. Найпоширенішими серед них є сигарети Compliment (згідно напису на пачках виробництва — ТОВ «Винниківська тютюнова фабрика») та сигарети Marvel – також з маркуванням для магазинів безмитної торгівлі.

Ці сигарети у великих обсягах вилучаються правоохоронцями на внутрішньому ринку. Однак, майже ніколи – на кордоні. При спробі незаконного ввезення в Україну.

Понад 60 відсотків сигарет — незаконно ввезених в Україну та незаконно вироблених на її території — реалізується «з рук» на вулицях та на оптово-роздрібних ринках фізичними особами, підприємствами, що не мають відповідних ліцензій та/або здійснюють підприємницьку діяльність без державної реєстрації.

У нещодавному розслідуванні журналіст Євген Плінський розповів, що реальним власником ТОВ «Винниківська тютюнова фабрика» є депутат Львівської міської ради від Блоку Петра Порошенка Григорій Козловський. Втім, за даними Держаної фіскальної служби, за останні 3 роки ця фабрика не купила жодної акцизної марки для виробництва сигарет. При цьому виробила понад 5 млрд штук.

Тенденція зростання контрабанди через підвищення акцизних ставок – це не тільки українські реалії. Існування залежності визнає і Всесвітня організація торгівлі. Однак своїм рішенням чітко вказує — це не має зупиняти країни від збільшення акцизів.

Економісти і гравці тютюнового ринку сходяться у думці, що підвищення акцизів має носити помірний, а не шоковий характер. Те, до чого Європа йшла десять, а може й двадцять років, ми не зможемо перестрибнути навіть за п'ять років. Румунія – дуже гарний приклад.


Досвід Румунії

За два роки — з 2008 по 2010 рік — Румунія подвоїла розмір акцизних ставок на сигарети, щоб досягти мінімуму рівня акцизів у ЄС. Середня ціна пачки сигарет зросла за цей час на 35% і швидко зробила сигарети менш доступними. Це викликало різке збільшення споживання незаконних сигарет і різке падіння легального ринку. В результаті різке підвищення акцизу не призвело до еквівалентного збільшення надходжень до бюджету.

У цей період доходи від податків на тютюн зросли лише наполовину від збільшення акцизної ставки: 22 % проти 41%. Тільки в 2010 році уряд недоотримав 427 мільйонів євро, а рівень нелегальної торгівлі досяг 30% (15% у 2008 році).

До 2017 року акциз продовжував зростати відповідно до інфляції. Щорічно уряд підвищував акцизи в середньому на 5%. Але у 2017 році представив оновлений багаторічний план підвищення акцизу на 2% до 2022 року.

Крім цього, уряд Румунії посилив антикорупційні та протиконтрабандні заходи та зобов'язався боротися з незаконною торгівлею. В поєднанні з помірною податковою політикою це дозволило частково відновити ринок.

У 2017 році частка нелегального ринку скоротилася до 16%.


Досвід Німеччини

У 2002 році уряд Німеччини прагнув збільшити доходи, різко збільшуючи акциз на тютюнові вироби. За 4 роки (з 2002 по 2006 роки) акциз на сигарети виріс на 50%. Частка нелегальної торгівлі різко збільшилася з 7% до 20%. Це призвело до того, що податкові надходження в бюджет у 2004 році залишилися на рівні 2002 року.

Побачивши різке зростання нелегальної торгівлі, уряд Німеччини вирішив повністю заморозити ставки податку на сигарети з 2006 року. Проте, надходження до бюджету не збільшилися. Частка нелегальної торгівлі залишалася стабільною — на рівні 20%.

У 2011 році уряд затвердив план щорічного підвищення ставок акцизу на 2%. Як результат

  • стабільність податкових надходжень, незважаючи на зниження легального споживання;
  • призупинення зростання контрабанди — у 2017 році її частка зафіксована на показнику 18%.

Ілля Несходовський

Він виступає за підвищення акцизу і бачить у цьому позитивні наслідки для України.

«Я можу назвати дві країни, а саме Канада в 1994 році і Швеція в 1998 році. Після збільшення акцизів на тютюнові вироби вони потім їх знизили. При цьому в Канаді ситуація дуже цікава. Потім було доведено те, що саме тютюнові корпорації сприяли контрабанді сигарет. З метою фактичного створення умов або підстав для того, щоб уряд тієї країни прийняв рішення щодо зменшення податків на тютюнові вироби. Тому тут не все так однозначно».

Гравці тютюнового ринку впевнені: при піднятті акцизу не більше ніж на 10% щорічно, можна буде стримати контрабанду. Про поступове підвищення акцизів кажуть і експерти. На їх думку, країні необхідне плавне підвищення до 2030 року. В такому випадку купівельна спроможність не страждатиме від несподівано високих цін. І не провокуватиме нечесних на руку комерсантів.

Читати на The Page