На першій річниці спілки Diia.City United, де я входжу у Стратегічну раду, ми з CEO освітньої платформи EdEra Іллею Філіповим (@filipovia) зімпровізували іронічну панель з порадами для стартапів та підприємців. І загалом цей допис мав бути іншим – продовжити лінію гумору, але поки дійшли руки написати пост, все змінилось.
Отже, по порядку:
- 7 лютого – відбувся запис виступу;
- 19 лютого – команда завантажила на YouTube повне відео панелі, де абсолютно зрозуміло, що все сказане у відео є сарказмом та іронією;
- 26 лютого – уривок із відео завантажили у TikTok, де він майже моментально набрав (і продовжує набирати) 141 тисячу переглядів.
І все б нічого, але люди сприйняли мої тези про потрійне підняття податків серйозно і почали в коментарях та в приватних повідомленнях сипати образи та погрози. Щоб ви розуміли, з 1358 коментарів під відео 69% людей абсолютно серйозно сприйняли мою «ідею» підвищити податки утричі. І тільки 20% зчитали іронію, а 11% – висловили сумнів у серйозності сказаного.
Дійшло до того, що бізнес-блогер робив огляд мого виступу, аби розібрати, чи точно я жартую.
Але TikTok цим не обмежився – люди почали шерити відео у Telegram, Threads, Х та Facebook із приписом, що я «черговий геніальний політик». І ніхто не пішов в інтернет глянути, що я, взагалі-то, підприємець і жодним чином не впливаю на політику. У нас в компанії є місія перейти з третього світу в перший – економічно й ментально – у межах одного покоління. І саме в рамках цієї місії відбувається уся моя проактивна волонтерська діяльність в проєктах, які ми реалізуємо спільно з адміністрацією держави.
З того часу і донині багато з вас надсилають мені різні пости, твіти, рілси, де продовжує шеритись ролик, і я навіть здивований, що це так далеко зайшло.
Цей випадок демонструє, що люди настільки стали резистентними до маячні, що цілком серйозно сприймають абсурд, який я кажу в межах іронічної панелі. Погодьтеся, що жоден підприємець ніколи б не вийшов із СЕРЙОЗНОЮ заявою, що податки варто підвищити утричі. Але люди загалом не вмикають критику.
А що найбільш сумне: останні п’ять років я активно працюю над створенням просвітницького контенту для розвитку підприємницької обізнаності, і жоден із цих матеріалів не став віральним. З останніх це:
- Відеоурок – Про софт скіл «Мені більше за всіх потрібно», скорочена його версія і текстова.
- Відеоурок – Як і навіщо правильно писати фолов-ап? Фреймворк ARCV, скорочена його версія і текстова.
- Текстовий урок про те як мотивувати співробітника?
- Текстовий урок про те як ставити цілі?
- Текстовий урок про те як управляти людьми?
- Текстовий урок про те як проводити ефективні зустрічі?
Але щойно люди почули з моїх уст «зраду» (яка такою не виявилася), то шери і перегляди полетіли в космос. Це говорить про те, що люди спраглі каналізувати кудись свою злість і просто повсюдно шукають «зраду», аби зробити це. В той час, як хороше залишається непоміченим. Наприклад, 6 березня я виклав у паблік безоплатний онлайн-курс «Для менеджерів», і він не охопив навіть 10% тієї «віральності», що отримало відео з TikTok. Хоча я щиро вдячний усім, хто підтримав цей освітній продукт та пошерив його на твою аудиторію.
В цілому я радий, що все так склалося, бо вкотре пересвідчився, наскільки людям нецікаво копати вглиб чи робити додаткові кліки, аби перевірити інформацію. І це сумно водночас.
Мої висновки такі:
- Я радий, що людям не подобається ідея з підвищенням податків і вони розуміють, що це веде до колапсу в бізнесі.
- Я здивований, що людям настільки складно зчитати іронію чи критично поставитися до контенту, який вони споживають. З хорошого: я не припиню жартувати, тож давайте просто тренувати критичність сприйняття.
- З огляду на пункт 2, ми з командою вирішили пріоритизувати задачу зі створення курсу для розвитку критичного мислення в українців. Будемо пробувати вирішувати цю проблему у її витоках.
А для тих, хто у гуморі шарить, посилання на повне відео у шапці профілю, а ще гляньте мій канал з жартами Ще не смішніше та Business Stand Up.