Додавання біоетанолу до бензину
З 1 травня під час продажу майже весь автомобільний бензин повинен містити не менше 5% біоетанолу (за обсягом). The Page розповідає, що таке біоетанол, чи небезпечна суміш бензину та спирту для двигунів автомобілів, як додавання спирту до бензину позначиться на цінах на АЗС.
Що таке біоетанол
Біоетанол – це зневоднений етиловий спирт, виготовлений з біомаси або компонентів, що біологічно розкладаються, якій містить низку шкідливих домішок (метанол, циклогексан, сірку, фосфор і т.п.). Він підлягає обов'язковій денатурації бензином (від 1% до 1,5%), що унеможливлює його застосування для виробництва алкогольних напоїв.
Октанове число біоетанолу близько 106. Тому його можна вважати екологічною октанопідвищувальною присадкою.
Вміст біоетанолу вказується у назві марки бензину. Наприклад, А-95-Е5 містить 5% спирту, а А-95-Е10 – 10%.
Умовно біоетанол поділяють на три покоління. Продукт першого покоління виробляють за традиційною технологією із рослинної сировини (зерно, коренеплоди, цукор тощо). Нині він найпоширеніший. Біоетанол другого покоління виробляють із целюлози. Він стає все більш популярним, тому що при його виробництві не використовується цінна сировина, придатна для їжі та годування тварин. Біоетанол третього покоління передбачає використання як сировину водоростей. До його практичного застосування справа поки що не дійшла.
Для чого спирт додають у бензин
Змішування бензину з етанолом є корисним для згоряння, оскільки етанол підвищує октанове число палива. Цей показник характеризує стійкість палива до передчасної детонації камери згоряння. Вона шкідлива для двигуна не тільки підвищеною витратою палива та зниженням потужності, але й передчасним зносом через надмірне навантаження.
При згорянні спирту мало утворюються шкідливі речовини, тому додавання біоетанолу в бензин робить вихлопні гази менш екологічно шкідливими.
Додавання спирту в бензин призводить до зростання попиту на спирт та розвитку спиртової галузі, знижує потреби у викопному паливі.
У чому користь для автовласника від додавання спирту до бензину
Високооктанові бензини містять бензол та інші ароматичні вуглеводні. Ці речовини можуть завдати шкоди паливній системі та призвести до її передчасного зношування. Крім того, не випаровуючись цілком, бензол змиває масляну плівку в моторі, що призводить до підвищеного зношування циліндрів двигуна. Однак ці вуглеводні підвищують октанове число. Тому додавання спирту дозволяє зменшити вміст у паливі шкідливих для двигуна домішок.
Більшість звичайних бензинових двигунів для роботи на сумішах, що містять до 10% (деякі джерела говорять і про 30%) етанолу, не потребують переробки та додаткового технічного обслуговування. Суміші з високим вмістом спирту (наприклад, E85) потребують спеціалізованих двигунів. Їх активно використовують, наприклад, у Бразилії, де застосування бензинів зі спиртом давно є нормою.
Етанол має високу теплоту випаровування, що забезпечує додаткове охолодження двигуна. Це підвищує ефективність заповнення циліндрів та частково компенсує менший вміст енергії в етанолі.
Які ризики заправлення автомобіля сумішшю бензину та біоетанолу
Оскільки спирт є хорошим розчинником, то при використанні бензино-спиртової суміші у вживаних авто вона може розм'якшити бруд у паливному баку та трубопроводах. Це може спричинити порушення роботи паливної системи. Також така суміш має підвищену руйнівну дію на гумові деталі (прокладки тощо).
За словами автомеханіків-практиків, цей ризик великий лише для вживаних авто та при використанні сумішей із вмістом спирту 20% і вище. До того ж, щоб цього уникнути, до складу біопалива слід вводити спеціальну присадку, що підвищує pH. В результаті за своїми антикорозійними властивостями спиртовий бензин практично не відрізняється від звичайного і нешкідливий для гумових деталей двигуна.
Головний потенційний негатив палива, що містить спирт, пов'язаний із його якістю. Якщо бензиново-спиртова суміш неякісна, то негативний ефект від неї буде приблизно таким самим, як і при заправці якимось бензином на підозрілій АЗС. На жаль, в Україні нині погана система контролю фактичної, а не за документами, якості палива на АЗС.
Етанол має меншу питому теплоту згоряння, ніж бензин, тому витрата суміші залежно від частки спирту може бути більшою. У стандартній суміші E10 реальне зниження енергетичної цінності становить приблизно 3,5-5%.
Є й гіпотетичні проблеми, виникнення яких можливе лише при високому вмісті спирту в пальному та при неякісній суміші. Наприклад, можливі складнощі під час запуску двигуна в холодну погоду.
Етанол має дуже сильну здатність поглинати вологу з навколишнього середовища. Тому є ризик підвищення вмісту води у суміші бензину та біоетнолу.
Як зміниться ціна на бензин після додавання до нього спирту
В Україні вже досить давно деякі АЗС продають бензини Е10 та Е30. Їхня ціна нижча за безспиртові аналоги. Злі язики пояснюють це тим, що власники таких АЗС мають доступ до дешевого спирту та вміло використовують прийоми податкової оптимізації.
Приготувати бензиново-спиртову суміш необхідної якості можна в Україні. Витрати на технологічну установку та ускладнення логістики повністю підйомні. Але значних витрат вимагатиме створення спеціалізованої лабораторії для контролю якості. Ціни на АЗС у таких операторів залежатимуть від того, наскільки вони захочуть перевести на споживачів свої витрати та за якою ціною купуватимуть спирт. Деякі великі оператори вже створюють власні потужності для виробництва біоетанолу.
Можна імпортувати готову суміш. За даними агентства «Нафторинок», суміш бензину з біоетанолом з Німеччини коштуватиме щонайменше на 5 євро за тонну дорожче за звичайний бензин А-95. Є виробники, які оголошують для українських імпортерів ціни у розмірі плюс 20 і навіть 40 євро та говорять про необхідність окремих ліній для приготування замовлення для України з 5% біоетанолу (у Європі зазвичай 7% або 10%).
Сергій Куюн, директор консалтингової групи А-95, вважає, що додавання 5% біоетанолу не призведе до суттєвого зростання цін на бензин. За його словами, українські трейдери звернуться до постачальників із Литви, Польщі, Німеччини чи Румунії. Можливо, трейдерам доведеться доплатити кілька доларів за тонну. В результаті подорожчання може становити 10 або 20 копійок на літр.
«Бензин з 5% біоетанолу матиме дещо вищу собівартість, що може незначно вплинути на роздрібну ціну. Однак очікується, що підвищення буде мінімальним і, найімовірніше, не буде суттєвим для споживача – особливо з урахуванням зниження світових цін на нафту», – вважає власник і генеральний директор групи «Паралель» Олександр Дубінін.
Колапсу на АЗС із 1 травня у зв'язку з вимогою додавання 5% біоетанолу до бензинів не буде, запевняє керівник групи "OKKO" Василь Даниляк. «Ми спочатку завозитимемо готовий нафтопродукт з біоетанолом, а потім крок за кроком усі оператори самі це робитимуть», – сказав він.