Facebook Pixel

Бізнес тримає оборону: як трансформувалася гральна галузь України

партнерський матеріал
спецпроєкт
Грати, щоб допомагати: як гральний ринок допомагає фронту

Після понад 10 років існування тіньового грального ринку, у серпні 2020 року відбулася його довгоочікувана легалізація в Україні. Невідомі гральні зали «з підвалів» замінили легальні українські та міжнародні компанії. А мільйонні тіньові грошові схеми поступилися місцем легальному наповненню держбюджету від компаній-ліцензіатів.

Але гучний старт та розвиток легального грального ринку в Україні різко перервав початок повномасштабної війни. Та й здавалося б, навіщо він у такі часи? Однак він досі приносить неоціненну користь: як державі, так і гравцям.

У чому цінність грального ринку України, та як він тримає економічний фронт — розбирались у матеріалі.

Навіщо гральний ринок Україні: цифри

Тільки за минулий рік, Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) спрямувала до держбюджету понад 1,7 млрд грн та видала 4 110 ліцензій та дозволів. Станом на 17 листопада 2022 року держбюджет отримав 858,552 млн грн тільки від сплати за ліцензії.

За словами голови КРАІЛ Івана Рудого, цьогоріч комісія планувала:

  • посилити міжнародну співпрацю,
  • підвищити обізнаність громадян про роботу ринку азартних ігор,
  • продовжити боротьбу з ігровою залежністю.

Однак після початку повномасштабної війни довелося змінити фокус діяльності на допомогу Україні та розірвання будь-яких стосунків з росією, якщо вони були.

З російського ринку пішло багато гральних компаній, а деякі компанії ніколи не працювали, й навіть не прагнули вийти на російський ринок. Наприклад, онлайн-казино COSMOLOT: компанія не тільки не працювала на росії, а й першою з операторів відмовилася від російськомовної версії сайту.

«Ми не надаємо жодних послуг для росіян, та вважаємо, що кожна гемблінгова компанія світу має припинити замовляти послуги у російських компаній. Звісно, для когось вихід з росії — це втрата частки прибутку. Але чи вартий цей прибуток людських життів?».

Дмитро Дяченко

Дмитро Дяченко

керівник операційного напряму компанії COSMOLOT

Він додає, що головними цілями грального ринку України зараз є підтримка держави та людей, і звісно, Перемога.

Загалом гральний ринок надсилає кошти на:

  • сплату ліцензії та податків;
  • офіційні спец.рахунки для допомоги ЗСУ, теробороні та вимушеним переселенцям;
  • створення власних проєктів фіндопомоги.

«Все, що стосується ліцензій, податків, створення робочих місць — це невід'ємна частина роботи легального бізнесу. Ми розуміємо наскільки важливі наразі сплати податків і ліцензій для держави, тож безумовно не припиняємо працювати в інтересах економіки країни».

Дмитро Дяченко

Дмитро Дяченко

керівник операційного напряму компанії COSMOLOT

Спади та підйоми грального ринку під час війни

Однак попри всю допомогу та об’єднання, є чинник, що заважає абсолютно всім складовим нашого життя. Це — повномасштабне вторгнення росії в Україну. Наземні гральні заклади були змушені припинити свою роботу: хтось через безпекову ситуацію та комендантську годину, а хтось через приліт російської ракети. Ще одна проблема — нелегальні зали гральних автоматів і казино. Все це суттєво вплинуло на функціонування ринку.

З онлайном теж складно: частіше за все люди банально не у тому настрої, щоб відвідувати розважальні сайти. Нелегали є й у цьому сегменті. За даними Бюро економічної безпеки, обсяги діяльності неліцензійних вебсайтів з надання послуг азартних ігор сягають близко 3 млрд євро. Деякі з цих коштів не тільки залишаються у тіні, а й продовжують йти до росії.

Через це легальні гральні компанії зазнали суттєвих збитків. Голова UGC Антон Кучухідзе повідомив, що після початку широкомасштабного вторгнення онлайн-трафік онлайн-казино упав на понад 80%. Факт збитків підтверджують і самі компанії. У COSMOLOT повідомили про падіння трафіку в 5 разів на початку війни. На довоєнні показники наразі вийти не вдалося.

Онлайн гемблінг зазнав збитків. Дані: Cosmolot, фото: The Page

Онлайн гемблінг зазнав збитків. Дані: Cosmolot, фото: The Page

«Ми — компанія, що надає розважальні послуги. Тому цілком зрозуміло, що на початку війни користувачам було не до ігор. Також у нас немає гравців за межами України, тому приховувати не буду: спочатку було дуже складно».

Дмитро Дяченко

Дмитро Дяченко

керівник операційного напряму компанії COSMOLOT

Весною 2022 року український уряд пішов назустріч гемблінг-індустрії. В середині квітня парламент дозволив перейти на спрощену систему оподаткування ряду підприємств, серед яких були і організатори азартних ігор. Спрощена система давала можливість сплачувати 2 % від прибутку замість 5%. Такі дії уряду, хоч і не гарантували компаніям можливість вийти на довоєнні показники прибутковості, проте пом’якшили умови існування та дозволили триматись на плаву.

Спрощена система оподаткування допомагає бізнесу під час війни. Фото: The Page

Спрощена система оподаткування допомагає бізнесу під час війни. Фото: The Page

Активність на гральному ринку почала з’являтися тільки коли ЗСУ звільнили від окупантів Київську область. Люди стали дозволяти собі розслабитися: хтось став дивитися улюблені серіали на Netflix, хтось займатися спортом, а хтось — грати. Згідно з дослідженням Гамбурзької медіашколи, ігри справді використовуються як інструмент подолання стресових ситуацій і напруги. А в одному з досліджень Інституту поведінкових наук у Нідерландах було виявлено, що гравці, які спочатку були засмучені, знайшли корисні стратегії подолання своїх негативних емоцій під час гри.

Зараз та після перемоги: у чому цінність грального ринку

Гральний ринок зараз — це не тільки регулярне поповнення держбюджету та робочі місця у межах галузі. Гемблінг охоплює безліч суміжних галузей: IT, аутсорсинг, платіжні рішення, креативна сфера, готельно-ресторанна справа тощо. А все це — нові робочі місця, додатковий попит на послуги, посилення економічного фронту та вклад у майбутнє відновлення країни.

Збереження робочих місць, розширення команди, сплата податків та допомога ЗСУ — ось на що орієнтується гральний ринок військового часу. За словами Дмитра Дяченка, керівника операційного напряму COSMOLOT, краще що може зробити бізнес для України зараз — це сплачувати податки. Наприклад, вартість річної ліцензії на впровадження онлайн-казино — 23,4 млн грн. Помножуємо її на кількість легальних організаторів азартних ігор, додаємо сплату податків та отримуємо значну суму у держбюджеті.

Крім обов’язкових платежів, кожна гральна компанія робить внутрішні проєкти з допомоги ЗСУ, волонтерам, теробороні та вимушеним переселенцям. За день до початку повномасштабної війни COSMOLOT перерахував на потреби армії 500 тис. грн. Після вторгнення росії — ще 500 тис. грн у фонд «Повернись живим». І відтоді компанія регулярно перераховує кошти на ЗСУ. Ще 5 млн грн було витрачено на закупівлі необхідних речей та обладнання для армії: машини для передової, дрони, тепловізори та ін. 4 млн грн надійшло у благодійні фонди як от «Повернись живим» та UNITED24. Наразі загальна сума допомоги перевищила 15 млн грн.

«Вийти з ринку України під час війни, коли компанія працює у збиток — це найпростіший шлях. Але жоден відповідальний бізнес навіть не розглядав такої можливості. Всі ми віримо в Україну, та наближуємо нашу перемогу кожен на своєму фронті ».

Дмитро Дяченко

Дмитро Дяченко

керівник операційного напряму компанії COSMOLOT


Інші матеріали проєкту

Все починається з людини: як COSMOLOT сфокусував увагу на команді та виграв

Благодійність — новий складник бізнесу. Як гемблінгові платформи допомагають державі у війні з окупантом