Після початку повномасштабної війни з боку росії український медіаринок опинився в глибокій кризі. ЗМІ в Україні змушені працювати в умовах різкого скорочення рекламних надходжень, браку фахівців і повної невизначеності щодо майбутнього, йдеться в аналітиці Львівського медіафоруму. Багато редакцій були змушені перейти на волонтерський режим роботи, урізати зарплатні витрати, залишити офіси або вивести співробітників за штат, щоб знизити податковий тиск.
Після початку повномасштабної війни 28% українських медіа призупинили свою діяльність, і кожне шосте з них досі не повернулося до повноцінної роботи. Часткова або повна евакуація торкнулася 37% редакцій. Серед журналістів 31% були змушені залишити свої домівки, причому більше половини з них досі не повернулися. Матеріальних збитків зазнали 40% медіаорганізацій і 44% представників професії — йдеться про пошкодження офісів, техніки чи втрату майна. Водночас 72% постраждалих не отримали жодної компенсації, а повне відшкодування було надано лише у 3,5% випадків.
Більшість журналістів — 85% — після початку повномасштабного вторгнення зіткнулися з психологічними труднощами, проте 69% з них не зверталися по професійну допомогу. Лише 3,8% респондентів заявили, що не мали подібних проблем. Водночас 83% журналістів повідомили, що після 2022 року обсяг їхньої роботи зріс. На тлі зниження доходів суттєво підвищився інтерес до грантового фінансування: якщо до 2022 року половина редакцій взагалі не користувалася грантами, то у 2024-му їхня частка скоротилася до 30%.
Доходи опитаних медіа у 2022 році впали на 18%, а в 2023-му — ще на 10%. За офіційними даними, у 2022 році загальний дохід медійних ТОВ зменшився на 44%, а чистий дохід — на 54%. У 2023 році загальний дохід залишався на 38% нижчим, ніж у 2021-му, а чистий — на 46%.
Для повного довгострокового відновлення українських медіа потрібно близько $392 млн. Ця сума враховує не лише втрачений дохід, а й витрати на психологічну підтримку персоналу, відновлення редакцій, закупівлю техніки та навчання.
Для повернення до нормального життя 64% журналістів насамперед потребують фінансової підтримки, 43% — обладнання для енергонезалежності, 37% — психологічної допомоги. Для продуктивної роботи більшість вказує на потребу у вищій оплаті праці (73%), техніці (38%), навчанні (32%) і психологічній підтримці (31%).