У зв'язку з обговореннями навколо законопроєкту №8371, а також спробами деяких політиків використовувати цей необхідний документ як інструмент міжпартійної боротьби та зловживань релігією з боку агресора, Державна служба України з етнополітики та свободи совісті вважає важливим зробити наступну заяву.
З моменту набуття чинності рішенням РНБО «Про окремі аспекти діяльності релігійних організацій в Україні та застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента №820 від 1 грудня 2022 року, ДЕСС спрямовує свої зусилля на забезпечення невідворотної духовної незалежності України.
ДЕСС брала активну участь у створенні урядового законопроєкту, який забороняє діяльність в Україні релігійних організацій, пов'язаних з центрами впливу агресора. Цей законопроєкт пропонує ясну та зрозумілу процедуру для усунення руйнівного ворожого впливу таких центрів на релігійне життя нашої країни.
ДЕСС ґрунтувалася на передовому міжнародному досвіді, європейських стандартах захисту релігійної свободи та запобігання її зловживанням на шкоду правам людини, а також на досягненнях вітчизняних експертів. Ці фахівці протягом десятиліть попереджали про загрозу, яку становить діяльність російської церкви для України, та боролися з її деструктивним впливом задовго до того, як це стало широко обговорюватися сучасними критиками.
Цей законопроєкт, який спричинив запеклий опір противників України, отримав широку підтримку більшості церков та релігійних організацій країни, а також розуміння наших постійних союзників. Його положення успішно захищалися на урядових та неурядових міжнародних зустрічах та у ЗМІ. Верховна Рада України схвалила його у першому читанні 19 жовтня 2023 року.
До другого читання законопроєкту №8371 було подано понад 1200 поправок. Серед них, крім конструктивних пропозицій, було безліч законодавчого спаму, безглуздих поправок і пропозицій, що спотворюють початковий задум закону. Також були пропозиції, спрямовані на повне знищення законопроєкту, що перешкоджають його реалізації та дискредитують Україну на міжнародній арені.
ДЕСС тісно співпрацювала з Комітетом з питань гуманітарної та інформаційної політики Верховної Ради України для вдосконалення законопроєкту щодо його другого читання. У ході цієї взаємодії було відхилено більшість поправок, які послаблювали та знецінювали документ, заповнюючи його порожніми фразами, позбавляючи юридичної чіткості та створюючи потенційні конфлікти між українською державою та церквами.
Проте деякі аспекти ще потребують доопрацювання. Наполягаючи на безумовній необхідності ухвалення законопроєкту №8371, ДЕСС наголошує на необхідності усунення помилок у його редакції, представленій до другого читання. Зокрема, ДЕСС вважає, що закон має забороняти діяльність в Україні всіх релігійних організацій, пов'язаних із будь-яким центром у країні-агресорі, а не лише з російською церквою. Це логічне зауваження, яке з невідомих причин залишається без уваги.
Міжнародне право у сфері свободи совісті не регулює релігійну свободу з погляду національної безпеки. Це не означає, що релігійні організації не можуть загрожувати національній безпеці, а пов'язано з тим, що багато держав зловживали і продовжують зловживати концепцією національної безпеки. Про це написано багато юридичних досліджень. Цей аспект наголошується в рамках Європейського Союзу у міжнародних актах захисту релігійної свободи, а також у рішеннях Європейського суду з прав людини. ДЕСС регулярно нагадує законодавцям, що повторення фрази «національна безпека» не робить законопроєкт сильнішим чи ефективнішим, але робить його більш уразливим для критики.