Платформа Ringostat, яка є частиною Netpeak Group, представила результати дослідження щодо відмови українського бізнесу від російських CRM-систем. Дослідження засноване на даних 12 664 компаній за період з 2021 по 2024 рік. У проведенні дослідження брали участь також розробники та інтегратори вітчизняних CRM-систем, які надали свою статистику.
З 2021 року частка компаній, які використовують CRM-системи країни-агресора, скоротилася більш ніж у чотири рази: з 73% у 2021 році до 17% у 2024 році. Водночас частка запитів щодо українських CRM-систем значно збільшилася – майже у вісім разів порівняно з 2021 роком. Основна причина цієї тенденції – небажання бізнесу працювати з ворожим софтом та підтримувати країну-агресора. Крім того, якість українських CRM-платформ суттєво зросла. Масова міграція розробників привела до розуміння недоліків їх CRM-систем та дозволила значно покращити ці рішення.
Частка кастомних CRM (розроблених компаніями для власного використання) скоротилася втричі, тоді як використання CRM з інших країн збільшилося майже вп'ятеро. Проте останніми роками це зростання дещо сповільнилося. Детальні результати дослідження опубліковані у блозі платформи.
За даними інтеграторів, які займаються підключенням та налаштуванням CRM-систем для компаній, запити на встановлення російських систем знизилися з 72% у 2021 році до 14% у 2024 році. Водночас попит на українські CRM-системи зріс з 5% до 53%, а на рішення з інших країн збільшився з 23% до 33%.
У дослідженні відзначили, що закордонні рішення продовжують користуватися популярністю завдяки своїй гнучкості та широкому функціоналу. Близько чверті українських компаній віддають перевагу їхнім місцевим аналогам. Проте вітчизняні системи коштують значно дешевше за західні, що є їхньою ключовою перевагою. Крім того, вони мають український інтерфейс, адаптовані до особливостей місцевого ринку, а служба підтримки зазвичай працює оперативніше.
До десятки найпопулярніших CRM-систем в Україні увійшли такі: Creatio, Dr. Eleks, G-PLUS, KeepinCRM, KeyCRM, NetHunt, Onebox, RealtSoft, SalesDrive та Uspacy. Примітно, що чотири з них спеціалізуються на конкретних галузях та пропонують рішення для медичних установ, забудовників, інтернет-магазинів та будівельних компаній. Це свідчить про те, що українські розробники добре розуміють потреби різних бізнес-секторів і здатні їх ефективно задовольняти.
Клієнти інтеграторів CRM-систем зазвичай вказують на кілька причин, чому вони не готові перейти на українські рішення. Для малого бізнесу головною перепоною є обмежені ресурси та кошти. Деякі компанії стикаються з труднощами під час переходу, оскільки їх поточні системи, засновані на російських розробках, складно переналаштувати на нове рішення. Крім того, компанії, які переїхали до інших країн, іноді обирають CRM-системи, створені в країні-агресорі, але зареєстровані під міжнародними брендами.