Facebook Pixel

Цифрова трансформація енергетичної компанії. Як трансформувався ДТЕК

Дмитро Осика
Директор з інформаційних технологій ДТЕК

Світ розвивається та зміни відбуваються, хочемо ми того чи ні. Епохи постійно змінювалися: промисловий капіталізм, поява масового виробництва, автоматизація, цифрова економіка. І ось тепер — «повний хаос» у контексті появи та взаємного перетину технологій. Розвиток експоненційний — технології міксуються, виникають нові — ще одне підтвердження того, що ми живемо в епоху змін і величезних можливостей.

dt.jpg

Кілька років тому в ДТЕК задумалися: цифрова трансформація набирає обертів — де в ній ми? Щоб розвиватися, потрібне розуміння, куди рухатися та що ми хочемо отримати; яке майбутнє бачимо з огляду на технології та можливості, що відкриваються перед нами, та як цього досягти.

Світові мегатренди

Глобально на розвиток енергетики впливають 4 + 1 мегатренди, з якими ДТЕК також працює.

Telegram Logo
1111.jpg

Насамперед це декарбонізація. Ми у Новій стратегії компанії взяли на себе зобов'язання до 2040 року стати вуглецево нейтральною компанією. Рухатися до цієї мети допомагає інший тренд цифровізація.

Сонячні панелі в домогосподарствах — яскравий приклад іншого тренду, децентралізації, не до кінця ще усвідомленої в Україні. Домогосподарства можуть самі як виробляти електроенергію, так і споживати її: централізованих постачальника та виробника в цьому ланцюжку немає. Як немає і великих промислових енергетичних компаній і теплових електростанцій — в цьому і тренд. А завтра домогосподарства захочуть електроенергію продавати, відпускати на ринок, стати так званими просьюмерами (producer + consumer «виробник-споживач»). До цього треба бути готовими.

ДТЕК трансформується, щоб стати більш екологічним, ефективним і технологічним бізнесом, тому у своїй діяльності дотримується принципів ESG (Environmental, Social and Corporate Governance — екологічне, соціальне та корпоративне управління). Крім того, ми вважаємо, що трансформація має відбуватися під контролем з погляду не тільки E-, але передусім S-фактора, щоб вона була справедлива.

Важливий тренд, який, напевно, всі відчули та який ще раз підказав, яку роль сьогодні відіграють технології в нашому житті, — COVID-19. Є навіть жарт: хто в компанії рухає цифрову трансформацію — СEO, CDO або COVID-19? Частину компаній саме COVID-19 змусив про неї задуматися.

Цифрові технології в енергетиці

ДТЕК — українська компанія, що динамічно розвивається та прагне до лідерства на європейських енергетичних ринках. Виробничі потужності компанії потребують грамотного використання обладнання, управління його життєвим циклом, своєчасного ремонту. Завдяки цифровій трансформації ми досягаємо цих цілей. Технології дають змогу не тільки економити ресурси, але й підвищувати якість наших послуг.

Ми перші в Україні запустили безпроводовий зв'язок під землею. Розгорнута цифрова інфраструктура зв'язку на глибині 500 м дає змогу знімати дані сенсорів, розуміти, де позиційно перебувають наші шахтарі, тощо.

На ТЕС працює штучний інтелект та підказує машиністам алгоритм оптимального управління енергоблоком. Такі проєкти добре окуповуються: за два роки проєкту його економічний ефект становить понад 170 мільйонів гривень.

Відразу для трьох напрямків бізнесу ДТЕК — шахт, ТЕС та електромереж — ми розробили рішення, що дає змогу керувати мобільними ремонтними та обхідними бригадами. У ДТЕК працюють сотні бригад, що стежать за станом обладнання (роблять обходи) та безпосередньо його ремонтують. Наше рішення оптимізує цей процес, економить час для людей на заповненні паперів і як наслідок — зменшує час вимкень, що виникають через аварії. На пілотній ділянці Київських електромереж на 10–15% знизилося вимкнення, а кожна бригада щодня економила 1 годину на заповненні паперів.

Крім того, раніше наші обхідні бригади візуально оцінювали лінії електропередавання на предмет дефектів. Натепер лінії електропередавання облітають дрони, а спеціальна система з використанням штучного інтелекту розпізнає дефекти й аварії, після чого відправляє бригаді конкретні координати. Крім того, система розпізнає передаварійний стан, тобто ми вже можемо прогнозувати.

Таких проєктів — наразі понад 30. Наприклад, «цифрові двійники» родовищ підказують нам вузькі місця, які треба розшити, щоб наше виробництво газу було більш ефективне. Один із проєктів цифрового офісу — robotic process automation — допомагає з рутинними операціями нашим бухгалтерам. Софтові роботи працюють 24/7 і дуже ефективні. Також у нас є проєкти цифрових закупівель і логістики, коли штучний інтелект оптимізує ланцюжок постачань, є проєкти в HR-напрямках.

Величезні можливості закладені в цифровій аналітиці, в даних. І наше завдання — ці дані знайти та грамотно використовувати, починаючи від предиктивних моделей поломок до прогнозування виробництва електроенергії.

З чого починається цифрова трансформація

Стати цифровою компанією — це амбітна мета. Для успішної цифрової трансформації перш за все потрібна методологічна складова та розуміння, для чого вам ці зміни.

tseli.jpg

Ми визначили чотири головні цілі цифрової трансформації. Це підвищення операційної ефективності, посилення гнучкості нашого бізнесу, поліпшення зв'язку з клієнтами і, звичайно, убезпечення виробництва.

Окрім того, ми поставили за мету забезпечити нові можливості для наших співробітників, щоб люди не боялися експериментувати, адже впровадження цифрових технологій завжди пов'язане з експериментом, — і люди долучалися до нового, прогресували.

Трансформуватися нам допомагає насамперед команда — ми об'єднали цифрову компетенцію і бізнес. Без бізнес-експертизи цифрова трансформація неможлива в принципі. Для внутрішньої цифрової експертизи ми створили експертний центр цифрових технологій, де зосередили експертизу в управлінні продуктами, data інженерії, data science, розробників і, звичайно, всю цифрову інфраструктуру. Нам дуже допомагає і зовнішня екосистема партнерів. Її потрібно постійно розвивати та поповнювати, чим ми системно і займаємося.

protsy.jpg

Цифрова трансформація — завжди метод проб і помилок, готових рішень немає. Щоб іти в ногу з часом, ми використовуємо аgile. Цей підхід — простий і зрозумілий: люди та їхня взаємодія важливіші за процеси та процедури. Продукт, що працює, завжди кращий за документацію. Потрібен зворотний зв'язок із клієнтами. І, звичайно, готовність до змін.

Адаптація, інновація та трансформація — ось що рухає нами в досягненні цифрових цілей. Технології, рішення і, звичайно ж, люди, яким це використовувати.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]
Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter Cmd + Enter Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини