Facebook Pixel

Як стартапу не втратити права на свою розробку та до чого тут індустріальний партнер?

Вадим Гордєєв
СЕО агенції idealers

Якщо ви в темі стартапів, тоді точно знаєте про Venture Capitals та їхню діяльність, адже в багатьох випадках саме за їх допомоги людство отримує нові винаходи й можливості, що вирішують виклики та проблеми. Для більшості стартапів, що вимагають великих інвестицій, практичних вказівок та мають високу рентабельність, VC-шки стають тим самим «трампліном». Однак венчурний капітал, крім того, є ризиковим капіталом як для самих інвесторів (можлива втрата коштів, в разі якщо стартап «не злетів»), так і для стартапів (несправедливі строки, домовленості та несподівані результати співпраці).

Та на ринку також існують платформи відкритих інновацій, що не претендують на привласнення інтелектуальної власності, але пропонують допомогу в тестуванні проєкту та беруть участь в його покращенні.

Чи знали ви, що Airbnb стала однією з найбільших компаній у сфері туристичних онлайн-послуг і вийшла на IPO у 2020 році саме через схожу співпрацю? Sequoia Capital була таким корпоративним партнером для Airbnb (з якою Google Ventures має стратегічне партнерство) та інвестувала в компанію на ранніх етапах.

Схожа історія була й у платформи для корпоративних комунікацій Slack: вона отримала підтримку від Andreessen Horowitz, який має стратегічне партнерство з Microsoft Ventures, та у 2019 році вийшла на публічний ринок через прямий лістинг.

Вибір партнерів та стратегій сильно впливає на реалізацію проєктів та сприяє сталому розвитку в сучасних (не зовсім сталих) умовах. Та до кого звертатись українським стартапам?

Українська компанія DTEK, що займається енергетикою, створила Innovation DTEK, де пропонує стартапам ресурси для запуску «пілоту» проєкту та його вдосконалення. Вона шукає українські проєкти, які допоможуть впоратись із певними викликами всередині компанії, але не викупає їх, не вказує напрямок розвитку та не забороняє продавати цю ж розробку іншим.

QuoteВ цьому полягає ідея платформи відкритих інновацій — не залишатися зі своєю проблемою сам на сам, а вирішити її спільно з тими, хто зіштовхнувся зі схожим викликом.

Компанія шукає та впроваджує передові технології, щоб покращити якість роботи співробітників, а навзаєм надає свій майданчик для запуску пілотів різних проєктів, свої ресурси та знання. Крім того, підтримка стартапів на сьогодні в Україні є надважливим аспектом з точки зору економічного зростання, зміцнення міжнародних зв’язків, репутації країни та підтримки підприємництва.

Для українських компаній така пропозиція є нетиповою, тож основним запитом Innovation DTEK було розробити чітку бренд-візію. З цим запитом компанія й звернулась до нас, в idealers. Для команди стратегів та креативників головним завданням було показати цінності та суть Innovation DTEK за допомогою зрозумілих концепцій, слів і конкретних дій.

Ми вивчили не лише український ринок, але й глобальний, оскільки Innovation DTEK працює зі стартапами та рішеннями з різних країн. Виявилося, що в Україні цю компанію сприймають як корпоративний венчурний капітал (CVC), що передбачає викуп технологій корпорацією. Ми досліджували, як подібні моделі реалізуються в усьому світі, і порівнювали це з нашою ситуацією. Дізнались про всіх можливих конкурентів, а також визначили, які є болі та страхи у стартапів у співпраці з корпораціями. З ресьорчу виявили, що основний запит pre-seed стартапів зараз — отримати перший реальний досвід роботи свого проєкту. А в Innovation DTEK основна ціль — каталізація інновацій замість отримання прибутку, адже в перспективі вони нададуть набагато більше можливостей.

QuoteКоманда стратегів розглянула різні моделі інноваційних центрів, включаючи внутрішні акселератори, дизайн-спринти та зовнішні акселератори.

Вивчали досвід таких великих компаній, як IBM, Procter & Gamble, Samsung, Toyota тощо. Вони якраз мають open innovation platforms, внутрішні стартап-програми та інші форми підтримки інновацій.

На стратегічній сесії було створено Brand Vision за моделлю 3C (Competitors, Customers, Company), визначено цільову аудиторію, ключові меседжі для комунікації. Після — сформульовано цінності, УТП, розробили tone of voice і наративи для комунікації.

Атрибути Brand Vision, включали емоційний слоган "Synergy for Changes" та візуальні образи.

Таким чином, для стартапів співпраця з платформами відкритих інновацій є перспективним шляхом до зростання без втрати своїх інтелектуальних надбань. Ці платформи забезпечують стартапам доступ до ресурсів, підтримку та реальні можливості для тестування та вдосконалення своїх проєктів, що значно прискорює зростання стартапів та допомагає їм стати великими працюючими бізнесами.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]