Рух до заданої мети завжди передбачає подолання багатьох перешкод та викликів. Один з головних – вибір маршруту до цілі та розстановка «маяків», які допоможуть не збитися зі шляху.
Стратегічна мапа як компас
Поставити амбітну ціль – це половина успіху. Важливо розуміти, яким способом та із залученням яких ресурсів її можливо досягнути. І саме тут на допомогу приходить стратегічна мапа.
Стратегічна мапа – це візуальне представлення шляху до глобальної мети з проміжними етапами. Цей метод застосовується в OKR-методології, але немає жодних перешкод для того, аби вважати її універсальним інструментом для досягнення мети.
На відміну від звичайного графіка на часовій шкалі або інформаційній панелі, стратегічна мапа дозволяє сформувати комплексний каскад цілей, ключових результатів та їх інтеграцію з основною бізнес-стратегією. Відтак, менеджери отримують розуміння, яким чином кожне завдання впливає на глобальні мету та місію компанії.
Стратегічна мапа також встановлює ієрархію та взаємозв’язок між ініціативами низького рівня та стратегічними цілями. Це дає одразу кілька переваг, включно із можливістю розуміти пріоритети, розподіляти ресурси та ефективно планувати спринти.
Для яких бізнес-цілей можна використати стратегічну мапу? Абсолютно для всіх. Важливо лише розуміти принципи її формування побудови та розстановки маяків, які приведуть до зазначеної мети.
Без візуалізації нічого не запрацює
Коли заходить мова про стратегічну мапу, автоматично потрібно говорити і про її візуалізацію. Зазвичай мова йде про дашборди, які дозволяють поєднувати цілі із завданнями, а також відслідковувати прогрес кожного окремо взятого флоу та команди.
Візуалізація стратегічних мап виконує кілька завдань:
- довгострокове бачення: команди та окремі працівники бачать цілі на квартал або рік, що дозволяє їм не лише виконувати поточні завдання, а й підготуватися до майбутніх челенджів;
- стратегічне узгодження: наочна звірка поточної діяльності із довгостроковими бізнес-стратегіями;
- послідовність та взаємозв’язки: стратегічні мапи дозволяють чітко розуміти, у якій черговості варто вирішувати завдання. Також вони дають можливість побачити вплив одного завдання на інше та налагодити комунікацію між командами, які залучені до того чи іншого завдання.
Переваги візуалізації стратегічних мап очевидні, але є бар’єри, які можуть дати зворотний ефект. Наприклад, перевантаження даними є однією з найпоширеніших помилок. Важливо знайти баланс між вичерпними показниками та висновками.
Інколи трапляється, що поточні дані на дашборді затьмарюють довгострокове планування. Поруч стоїть ще одна проблема – надійність та якість даних, з якими ви працюєте. Стратегічна мапа – це дуже ефективний інструмент, але тільки тоді, коли з ним правильно працюють.
Що потрібно врахувати
Стратегічні мапи та їх візуалізація сприяють високій ефективності та чіткості. Також ця практика гарантує високу залученість зацікавлених сторін, позаяк кожен бачить можливість зробити внесок у загальний успіх.
Однак є речі, які потрібно взяти до уваги при розробці стратегічної мапи. Наприклад, коригувати її вже в процесі – не надто гарна ідея, адже це призведе до змін цілей усіх команд компанії, поточна робота яких завжди сфокусована на глобальних цілях. Довгостроковий фокус – це перевага, лише коли на старті була правильно визначена мета.
Ще однією перешкодою може стати зручність обслуговування та складність впровадження. Є спеціалізований софт, як продукти Oboard, які дозволяють легко долати цей бар’єр, але їх впровадження у робоче повсякдення кожного працівника також потребуватиме деякого часу та зусиль.
Саме тому до стратегічного планування потрібно поставитися дуже відповідально. Адже воно задає курс компанії на тривалий період, і безболісно його змінити просто неможливо.
Рух до цілі через маяки
У контексті стратегічного планування з’являється термін «маяки на стратегічній карті». В методології OKR це key results (ключові результати), в ширшому контексті можуть використовувати scorecards.
Це ключові показники, які сигналізують про прогрес на визначеному шляху та дають гарантію, що поточна діяльність точно має вплив на досягнення стратегічної цілі.
Часта практика – утотожнення маяків з КРІ, ключовими показниками ефективності. Це цілком логічно, адже правильно визначені ключові показники передбачають, що виконання КРІ автоматично означає рух до заданої цілі.
Сам термін «маяки» підкреслює важливість узгодження стратегії компанії з усіма її елементами – відділами, командами та працівниками. Досягнення кожного з цих показників на стратегічній карті потребує активності працівників компанії та їх узгоджених дій.
Маяки слугують хорошими дороговказами, особливо за використання методології OKR. На довгій дистанції до поставленої мети легко збитися на манівці та потонути у завданнях, які мають незначний вплив на виконання глобальної цілі. З ними також легше коригувати тактичні зміни без перегляду кінцевої мети. Такий інструмент може стати справжньою знахідкою в сучасних динамічних умовах.
Як розставляти маяки на стратегічній мапі
Для того, щоб стратегічне планування дало результат, критично важливо обрати правильний напрямок та запланувати «зупинки» на дорозі до мети, де можна буде провести ревізію проміжних показників, зрозуміти загальний стан системи та за потреби внести корективи. Ось кілька критеріїв для маяків на стратегічній карті, яким вони повинні відповідати.
Конкретність
Універсальна вимога, яка є базовою для поставки будь-якого завдання. Формулювання маяка не може мати двоякого розуміння чи потребувати додаткових уточнень. Хорошими прикладами можуть послужити звичні всім КРІ: «Збільшити базу клієнтів на 20% у порівнянні з попереднім показником», «Максимальний час реакції на звернення користувачів – 24 години». Менеджмент та виконавці повинні розуміти суть завдання без обговорення.
Ітеративність узгодження
Важливо визначити періодичність, з якою буде проводитися аудит поточних справ та звіряння з «компасом» у вигляді стратегії. Важливо не розставляти часові проміжки надто часто, щоб дарма не відривати команди від поточних завдань, але й не розкидати на місяці, щоб у разі потреби мати можливість внести корективи на коротку дистанцію максимально швидко від моменту виникнення такої потреби.
Реалістичні очікування
На відміну від OKR-цілей, амбітність яких передбачає виконання на рівні 70%, то маяки, як і КРІ та ключові показники, перебувають у категорії jobs to be done. Оскільки про ефективність роботи на кожній ітерації буде вимірюватися саме по маяках, невиконання завдання при повній віддачі через завищені очікування може дуже серйозно вдарити по команді. Обов’язково беріть до уваги наявні ресурси, потенційні ризики та завантаженість команди, і тоді на дорозі до мети не горітиме червоне світло.
Вимірюваний вплив на бізнес-цілі
Очевидно, що усі показники повинні бути вимірюваними, однак зараз лише цього мало – ключову роль грає вплив на виконання бізнес-плану. Наприклад, який сенс у збільшенні кількості переглядів товару на сайті, якщо показник продажів залишився на попередньому рівні? Такий підхід дозволить вкладати сили та ресурси лише в ті активності, які безпосередньо впливають на зростання бізнес-показників. Якщо у вас все працює саме так – ви на правильному шляху та активно розвиваєтеся.
Які бар’єри можуть виникнути
Стратегічне планування та розстановка маяків потребуватимуть багато часу та зусиль. При розробці такого плану потрібно врахувати безліч показників, визначити пріоритети, розглянути різні сценарії розвитку подій, прописати правила для зворотного зв’язку про блоки тощо. Існує небезпека пропустити щось повз увагу, і її треба тримати у фокусі.
Також формулювання маяків потребує ефективних менеджерів та хорошої комунікації з лідерами. Без них поставити досяжні завдання, в яких гармонічно поєднаються потенціал та подача, буде складно.
Висновки
Наявність стратегічної мапи та її візуалізація можуть стати новим потужним поштовхом для вашої компанії або команди. Вони наочно покажуть, що усі учасники бізнес-процесів зовсім не фігурально «перебувають в одному човні», що сприятиме налагодженню комунікації та узгодженню дій від самих працівників.
Амбітна мета та постійний рух в її напрямку потребують чіткого плану та перегляду результатів. Допомогти у цьому можуть маяки на стратегічній мапі. До їх формування потрібно докласти чимало зусиль, проте результати подальшої роботи того вартують.
Якщо ваша мета полягає у гнучкості, ефективності та закріпленні на передових бізнес-позиціях, то стратегічна мапа та правильні сигнальні маяки – це не просто одна з можливостей втілити задумане, а необхідність.