Facebook Pixel

Моніторинг ремонту доріг: хто відповідальний, що робити і до чого тут відкриті дані

Катерина Оніліогву
керівник напряму відкритих даних проекту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах»

З 2018 року в Україні почав працювати Дорожній фонд, кошти з якого йдуть на будівництво, ремонт, утримання і реконструкцію доріг. Бюджет Фонду на 2019 рік складає 50 мільярдів гривень. 60% від усієї суми отримує «Укравтодор» на будівництво і ремонт доріг державного значення, а 35% — обласні державні адміністрації на утримання доріг місцевого значення. Передача доріг у регіональне підпорядкування та збільшення виділення коштів стало можливо завдяки реформі децентралізації. Обладміністрації можуть швидше та ефективніше визначати пріоритети щодо ремонту доріг, а мешканці — вимагати у місцевих органів влади належного ремонту і контролювати процес.

Як бачимо, реформа відбувається, кошти на місцях виділяються, ремонти проводяться, але рівень задоволеності станом доріг та корупційні ризики від цього не завжди зменшуються. Ефективність використання публічних коштів для громадян, активістів та бізнесу залишаються больовою точкою.

Нещодавно Президент опублікував указ щодо створення умов для розвитку та підвищення якості автомобільних доріг. Окремим пунктом визначено створення загальнодоступного порталу системи управління та моніторингу в режимі реального часу виконання робіт з будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг. Це важливе та нагальне рішення, проте моніторинг ремонту доріг — це складна задача, адже життєвий цикл з будівництва/ремонту доріг складається з багатьох етапів: планування, підготовки (розробки) проектної документації, тендерної процедури, виконання робіт та технічного нагляду. Для того, щоб громадськість мала можливість моніторити діяльність у цій галузі, будь-яка система має використовувати та генерувати відкриті дані, а ще краще — надавати зручну аналітику цих даних. Державні органи, у тому числі й «Укравтодор», уже відкривають дані задля прозорості щодо своєї діяльності та поліпшення ефективності роботи. Проте відкриття даних щодо ремонту доріг має багато викликів. Тож, які дані вже відкриті, хто і як працює з ними та куди рухатись далі, щоб ефективно моніторити якість ремонту доріг в Україні?

Telegram Logo

Ремонт доріг державного значення

«Укравтодор» отримує 30 млрд грн у 2019 році з Дорожнього фонду на утримання 49 тис. км доріг державного значення. В системі закупівель ProZorro є можливість побачити, як відбуваються тендери. А нещодавно в системі з'явилося ще й додаткове поле «Індекс автомобільних доріг», де замовник може вибрати дорогу, на якій буде проводитися ремонт. У списку є всі дороги державного значення, які містяться в постанові Кабінету Міністрів №55.

Проте незважаючи на це все, зрозуміти певні тенденції ринку та зробити детальну аналітику щодо тендерів на основі цих даних доволі складно. Також відомі випадки, коли дорогу ремонтували фактично по маленьких шматках для того, щоб уникати проведення тендеру на ProZorro. Тож, дані системи хоча і вкрай важливі для моніторингу доріг, проте не дають повної картини по галузі.

Міжнародна ініціатива CoST (Ініціатива з прозорості інфраструктури) за підтримки міжнародних донорів, USAID та UK aid, нещодавно запустили аналітичний модуль, що дозволяє у кілька кліків моніторити проведені тендерні процедури. Модуль формує аналітику на основі даних ProZorro та даних, що вносять розпорядники коштів самостійно. Модуль показує такі тенденції, як конкурентність ринку або в яких областях найбільше витрачають на ремонт доріг.

Це також дозволяє побачити аномальну кількість договорів, що може свідчити про корупційні ризики. Наприклад, нещодавно медіа сколихнула історія про те, як САД у Тернопільській області підписали 177 угод з однією компанією на ділянки по 40 м, щоб не проводити тендери. Також, минулого року Львівська, Вінницька, Закарпатська та Харківська області провели найбільше тендерів. По кожній області можна побачити, хто є виконавцем окремих тендерів, на яку суму укладені договори та на які ділянки. Аналітика щодо підрядників демонструє, що кількість закупівель та унікальних учасників збільшується, але рівень конкуренції у 2018 році все ще залишався доволі низьким. Також видно, хто є топ підрядниками на ринку. Так, наприклад, компанія «Автомагістраль-Південь» виграла 21% усіх тендерів в Україні за минулий рік. Але найціннішою, мабуть, частиною модулю є інтерактивний каталог підрядника, в якому відображено інформацію про кожний тендер, що був виграний з 2016 року.

QuoteУсунення інформаційної асиметричності серед гравців ринку є важливим кроком, адже з часом це призведе до покращення конкуренції.

Ремонт доріг місцевого значення

За дороги місцевого значення відповідають обласні державні адміністрації, а це 123 тисяч кілометрів, на утримання яких з Дорожнього фонду виділено 17,5 млрд грн на цей рік. Але на відміну від регіональних служб «Укравтодору», обласні державні адміністрації поки не поспішають викладати інформацію про ремонт доріг місцевого значення. Так, на порталі CoST поки що є дані лише по 6 з 24 областей. Тому першочерговою задачею для покращення прозорості ремонту доріг є відкриття даних по всім 24 областям. Області підпорядковуються Президенту, тому саме він може зобов'язати всі області відкривати дані щодо ремонту доріг.

Стандарти даних для моніторингу

Портал CoST генерує дані за міжнародними стандартами OC4IDS, що передбачають моніторинг інфраструктурного проекту на всіх етапах: від прийняття рішення про реалізацію та планування — до закінчення гарантійного терміну. Єдиний стандарт означає, що можна швидко зробити будь-який аналіз чи порівняння, адже дані інтерпретуються однаково різними групами людей. Це допомагає побачити цілісну картину по ринку щодо виконання робіт з ремонту доріг місцевого і державного значення.

Єдині стандарти — це добре, проте в Україні є одне але. Скажімо, ви — активіст і хочете перевірити якість відремонтованої дороги у своєму регіоні, то як знайти саме ту дорогу, що визначена в тендері? Справа в тому, що в Україні використовується кілометрова привязка. Перше значення перед знаком + — це значення кілометра дороги, друге значення після знаку "+" — це відстані від кілометра визначена у метрах. Значення кілометра позначається стовпчиком з номером на узбіччі. Тому для звичайного громадянина зрозуміти, що таке, наприклад, км 89+304, км 11+229, чи відлік, який починається з 0+000, майже не реально.

Quote«Укравтодор» має створити можливість конвертації кілометрів в конкретну геолокацію, а згодом — повністю перейти на систему геолокацій.

Нещодавно «Укравтодор» анонсував створення геоінформаційної карти, де можна буде побачити привязку та паспорти всіх доріг. Така карта може бути створена за кілька місяців, але наповнення даними про всі дороги України може зайняти більше років, ніж строк роботи новообраного Президента. Тому розбудова наявних інструментів, таких як портал CоST, буде більш швидкою й ефективною для моніторингу місць ремонту доріг.

Незалежний фаховий моніторинг

Можна відкриті всі дані за найкращими міжнародними стандартами, але вони не принесуть жодної користі, якщо не вміти їх використовувати. Моніторинг тендерів, безумовно, є важливим для зміни в сфері ремонту доріг. Проте, що відбувається після тендерів, а саме виконання та контроль якості будівництва та ремонту доріг, все ще залишається темними зонами. Щоб зрозуміти, чи дорога побудована/ відремонтована у відповідності до нормативних технічних вимог, необхідні фахові знання. Брак незалежних спеціалістів-інспекторів є ще одним викликом щодо моніторингу в цій сфері.

На даний момент «Укравтодор» самостійно проводить аудит, тендери і контроль якості виконання робіт, що несе за собою корупційні ризики. Новим урядом вже було озвучені майбутні плани щодо інспекцій незалежними спеціалістами інженерів-консультантів. Проте на законодавчому рівні Постанова про їх введення ще не прийнята Кабінетом Міністрів. Тому впровадження таких контролюючих інженерів може зайняти до року і лише за умови належної політичної волі. Та навіть за умови незалежного інспектування, як показує приклад ProZorro, є потреба в моніторингу з боку громадянського суспільства. В Україні вже є організації, які мають фахові знання та використовують їх для моніторингу та адвокаційної роботи щодо якості ремонту доріг. Подібно до спільноти Dozorro, яка об’єднує та навчає громадські організації аналізувати закупівлі державних органів та установ, готувати та подавати офіційні звернення до контролюючих органів та вимагати перегляду тендерів, де були зафіксовані порушення, дорожня галузь також потребує формування об’єднання фахових спільнот. У розбудові спільноти громадських організацій для незалежного фахового контролю ремонту доріг, важливим є підтримка міжнародних донорів, що підтримують та розвивають антикорупційні проекти в Україні. Адже фахова незалежна спільнота — це запорука сталого розвитку галузі в майбутньому.

Висновок

Ще кілька років тому було неможливо зрозуміти, як витрачаються державні кошти на ремонти доріг. Але розвиток сфери відкритих даних дало поштовх тому, що державні бюджети, закупівлі та витрати стали повністю відкритими. Тепер також можливо відслідковувати, де і хто ремонтує дороги за кошти Державного фонду. Задача нового уряду є не тільки розширити бюджет на ремонти доріг, а й проконтролювати ефективне використання кожної копійки цих коштів через повну прозорість, а саме — відкриті дані. Публікація повних даних усіма областями щодо ремонту доріг відповідно до міжнародних стандартів і залучення громадськості до моніторингу якості доріг допоможе підняти довіру громадян до всього процесу та покращити якість інфраструктури загалом.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Коментарі

Всі новини