Українською, будь ласка: як мовний закон вплине на бізнес і споживачів

Структура матеріалу

З 16 січня українська сфера обслуговування (ресторани, кафе й навіть інтернет-магазини) починає працювати по-новому — повністю переходить на українську мову.

Про те, як таке нововведення вплине на сучасний український бізнес, скільки коштуватиме порушення закону та що робити, якщо вас відмовляються обслуговувати українською, The Page розповів член Асоціації правників України, юрист практики вирішення спорів, корпоративних злочинів і розслідування, державного регулювання бізнесу DLP Piper Артем Крикун-Труш.

Telegram Logo

1

Кого стосується мовний закон?

Фото: Unsplash

Фото: Unsplash

Закон передбачає використання української мови «за замовчуванням» у всій сфері послуг та обслуговування як державного, так і приватного бізнесу.

Це стосується не тільки офлайн-, а й онлайн-обслуговування. Бізнес зобов’язаний надавати клієнтам інформацію про товари та послуги українською мовою, а за бажанням — продублювати іншою. На прохання клієнта персонал, що здійснює обслуговування, може вживати й іноземну мову, якщо вона є прийнятною для обох сторін.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!
2

Штрафи: скільки коштує порушення мовного закону?

Фото: Українська правда

Фото: Українська правда

За перше порушення бізнесмен отримає лише попереджувальний акт. Після чого матиме час, щоб виправити помилку. Друге порушення обійдеться вже в 5100 — 6800 грн.

Однак штрафувати почнуть лише в липні 2022 року. Утім, це не означає повну відсутність відповідальності із 16 січня 2021 року. Мовний омбудсмен Тарас Кремінь уже з 8 січня цього року уповноважений притягати до відповідальності порушників закону.

Така ситуація склалася через те, що зміни до Кодексу вносять через три роки після набуття законом чинності, а повноваження мовного омбудсмена щодо притягнення до відповідальності у сфері обслуговування набувають чинності через шість місяців після призначення його на посаду.

3

Мене відмовляються обслуговувати українською мовою: що робити?

Фото: Unsplash

Фото: Unsplash

Якщо персонал обслуговує клієнта іноземною мовою без його прохання, передусім варто попросити вживати українську. У разі виникнення непорозумінь треба звернутися до адміністрації.

Якщо мирно врегулювати конфлікт не вдалося, можна звернутися з письмовою скаргою до місцевого представника Уповноваженого із захисту державної мови Тараса Креміня. Він має розглянути скаргу й за наявності підстав здійснити перевірку.

Письмова скарга є обов’язковою. Ба більше, вона не може бути анонімною — в іншому разі її не розглядатимуть. Для того щоб представники мовного омбудсмена змогли здійснити перевірку, необхідно надати докази правопорушення. Наприклад, зафіксувати подію з допомогою аудіо- чи відеоносіїв і попросити контактні дані у свідків, які зможуть підтвердити ваші слова.

Контекст. 16 січня 2021 року набуде чинності стаття 30 «Державна мова у сфері обслуговування споживачів» закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Згідно з нею вся сфера обслуговування та надання послуг має перейти на українську під час комунікації з клієнтами.

Мовний закон ухвалили ще у квітні 2019 року. Він набув чинності 16 липня того самого року. Але окремі зміни впроваджуються поступово.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини