Конституційна криза: що чекає на Україну та чи можливо продовжити судову реформу

Структура матеріалу

Наприкінці жовтня Конституційний суд України (КСУ) ухвалив рішення, яке викликало обурення суспільства і міжнародної спільноти та спричинило хвилю протестів. Йдеться про визнання неконституційною статті 366–1 Кримінального кодексу України про декларування недостовірної інформації, а також низки норм закону «Про запобігання корупції».

Про подолання конституційної кризи в Україні, завершення судової реформи та можливість скасування земельного закону The Page розповів Денис Бугай, президент Асоціації правників України.

Telegram Logo
1

Антикорупційна реформа: які наслідки матиме рішення КСУ?

Конституційний суд своєю постановою фактично ліквідував електронне декларування для суддів. Таке рішення він аргументував тим, що незалежність судової влади — ключовий принцип демократичного розвитку країни. Натомість Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), маючи доступ до суддівських декларацій, може впливати на суддів та обмежувати їхню свободу.

Крім того, КСУ скасував кримінальну відповідальність за декларування недостовірної інформації чиновниками, пояснивши, що рівень суспільної відповідальності за такі вчинки невисокий, а приховування майна високопосадовцями не є суспільно небезпечним.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

На думку юриста, знищення системи електронного декларування матиме негативний вплив на боротьбу з корупцією. Він наголошує, що Україні варто працювати над покращенням антикорупційної структури, а не ставити під сумнів її існування.

2

Що може зробити президент Зеленський для відновлення антикорупційної реформи?

Зараз президент Володимир Зеленський намагається розпустити КСУ та «жорстко перезавантажити систему». Однак українське законодавство передбачає особливий порядок формування цього суду й окремий порядок звільнення суддів. Бугай пояснює, що не можна просто розробити новий закон і з його допомогою розпустити КСУ.

Аби суд ухвалював чесні та справедливі рішення, він має бути незалежним. Для цього необхідно створити відповідні умови: прозору систему призначення суддів; унеможливити їхнє звільнення за прийняті рішення, які комусь не подобаються з тих чи інших причин; гарантувати високий рівень матеріального забезпечення суддів. Будь-які намагання можновладців розпустити КСУ чи вплинути на його рішення — пряма небезпека об’єктивності та незалежності судової гілки влади.

3

Що буде з відкритими антикорупційними справами?

Оскаржити рішення Конституційного суду неможливо. Єдине, що може зробити влада, щоб відновити кримінальну відповідальність за недостовірне декларування доходів і повернути повноваження НАЗК, — ухвалити новий закон, який враховуватиме попередні висновки КСУ.

На кінець жовтня 2020 року в роботі Національного антикорупційного бюро України перебувало 110 кримінальних проваджень. Семи особам, серед яких троє колишніх народних депутатів, повідомлено про підозру, 34 справи скеровано до суду, а стосовно 13 осіб ухвалено вирок. Проте через рішення КСУ всі ці справи доведеться закрити. Ба більше — їх матеріали не зможуть використати в інших справах.

4

Як подолати конституційну кризу?

За словами юриста, наразі є кілька можливих варіантів подолання конституційної кризи. Насамперед, вмовити суддів піти у відставку, а на їхнє місце привести нових людей, чесність та неупередженість рішень яких не викликатиме сумніву. Або ж заповнити вже вільні вакансії.

Партія «Голос» запропонувала підвищити кворум у КСУ з 12 до 17 осіб, аби обмежити можливість ухвалення дискусійних вироків. Утім, такий варіант може значно сповільнити роботу Конституційного суду, оскільки існує ризик, що суддям не вдасться досягти згоди.

5

Які ще справи розглядає КСУ?

На початку жовтня КСУ розпочав розгляд справи щодо конституційності створення Вищого антикорупційного суду та впровадження земельної реформи. Щодо другого питання суд посилається на необхідність проведення всеукраїнського референдуму.

Бугай зазначає, якщо скасують земельну реформу, то всі укладені договори будуть анульовані. Це погано вплине на економіку України та її інвестиційну привабливість.

6

Зупинка судової реформи: як налагодити роботу українського суду?

За останні півтора року в Україні загальмувалася судова реформа. Розпущено Вищу кваліфікаційну комісію суддів України — орган, який формує судовий склад. Як наслідок, тотальна нестача суддів по всій країні на різних рівнях судової системи.

Завершення судової реформи допоможе Україні налагодити якісну роботу судової системи, створить умови для залучення іноземних інвесторів та підніме престиж держави на новий рівень.

Насамперед, потрібно вдосконалити процес відбору суддів і поновити роботу Вищої кваліфікаційної комісії. Її члени мають пройти крізь певний фільтр, який гарантуватиме їхню доброчесність і професіоналізм. Також необхідно налагодити роботу Вищої ради правосуддя, завдання якої — притягати до відповідальності суддів-порушників. Вона має оперативно реагувати на всі скарги та не пропускати жодного випадку суддівської недоброчесності.

Наступний крок — нормалізувати фінансування судової системи, забезпечити роботу Електронного суду та впровадити інститут мирових суддів, котрі розглядатимуть суперечки незначного характеру. Такі заходи допоможуть розвантажити систему і дадуть можливість судам вищих інстанцій зосередитися на більш важливих справах. Наостанок — і влада, і звичайні громадяни повинні усвідомити, що суд є незалежним, тож ніхто не має права втручатися у його роботу.

7

Порада для бізнесу: як ефективно взаємодіяти з суддями?

Президент Асоціації правників радить за можливості вирішувати суперечки між підприємцями шляхом переговорів, а не в залі суду. Ніхто не може гарантувати, що суд ухвалить рішення на вашу користь. До того ж, припис суду не обов’язково сприятиме розвитку бізнесу. Важливо також мати хорошу юридичну підтримку і дослухатися до правників. Вони порадять, як правильно використати той чи інший закон та уникнути халепи.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини