Гроші стартапам: як залучити інвестора й де знайти гроші стартапу-початківцю

Де знайти гроші стартапу-початківцю . Фото: Pixabay

Де знайти гроші стартапу-початківцю . Фото: Pixabay

Google кишить історіями про успішні стартапи й про те, що спочатку була ідея, а потім вона вистрілила. Але не можна так просто взяти і стати успішним стартапом без фінансування. Що було б із засновниками пошукової системи Google Сергієм Бріном і Леррі Пейджем, якби вони не зустріли розумні гроші на самому початку шляху?

The Page розбиралося, де знайти інвестора та що робити стартапу-початківцю, щоб залучити фінансування.

Про що говорити з інвестором стартапу-початківцю

Як повідомив партнер у TMT Investments, інвестор понад 100 стартапів Ігор Шойфот у коментарі для The Page, стартапу-початківцю абсолютно реально знайти фінансування: інвестори є завжди і всюди.

Telegram Logo

«Парадокс сьогодення полягає у тому, що кількість грошей, які доступні для інвестицій, не тільки не зменшилася, а навіть збільшилася. Кількість грошей та кількість інвесторів не зменшилася точно, просто їх треба вміти знаходити. Можна знайти у Startup котиках, VC Кухні, на AngelList і на LinkedIn, і на величезній кількості заходів. Цим потрібно займатися. потрібно готувати не тільки пітч, а найголовніше – бізнес. Якщо стартап будує активно зростаючий бізнес – він обов'язково буде цікавий інвесторам», – розповів він.

За словами Ігоря Шойфота, головна порада стартаперам-початківцям – чіткість та конкретність. Основна помилка стартапів полягає у тому, що під час презентації продукту вони розповідають про те, як будуть коштувати мільярди доларів через багато років. Усі розповіді «як буде добре у майбутньому» – досвідченим інвесторам малоцікаві. Потрібно фокусуватися на реальних цифрах. Якщо їх поки що немає – необхідно робити тести, витрачати гроші на рекламу у Facebook та Google, шукати партнерства, домагатися перших продажів.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Не просто більшість, а ризикну сказати 95-98% стартапів ніяк не готуються до зустрічі з інвестором. Вони домагаються всіма правдами й неправдами цієї зустрічі, але майже всі приходять абсолютно непідготовленими. Вони не знають у що ти інвестував, який твій послужний список та фокус, що це за фонд, на чому фонд фокусується, яка стратегія фонду. При тому, що вся ця інформація доступна і на сайті фонду, на який майже ніхто ніколи не заходить, і в AngelList і у LinkedIn – це все безкоштовні джерела, на які потрібно заходити та дивитися – що цих інвесторів цікавить.

Ігор Шойфот

Ігор Шойфот

Партнер в TMT Investments, інвестор понад 100 стартапів

На зустрічі з інвестором необхідно презентувати бізнес, те, як відбуваються процеси зараз: що з себе представляють канали збуту і бізнес модель, якого роду технологія та як вона відрізняється від інших, як стартап займається каналами дистрибуції, хто його партнери, а хто – конкуренти, яка реальна динаміка зростання, скільки коштує придбання клієнта і т.д. – тобто, конкретику, а не історії щодо прекрасного майбутнього.

За словами Ігоря Шойфота, більшість інвесторів відмовляють стартапам, і до цього треба бути готовим. Засновник Starbucks Говард Шульц зустрівся з 242 інвесторами, та 217 з них сказали «ні». До відмов треба ставитися спокійно, інакше можна просто зламатися психологічно.

Де взяти грошей на стартап: топ-5 варіантів

  • Кредит у банку

Зрозумілий та доступний шлях отримати гроші для стартапу – банківський кредит для фізичної особи. Наприклад, споживчий кредит або кредит під заставу. У травні 2020 року в Україні видали перший кредит на розвиток стартапу. «Доступний кредит 5-7-9%» на свій екологічний бізнес отримав підприємець з міста Хмельницького.

Найчастіше кредити дають компаніям зі стажем та готовим продуктом.

  • Акселератори

Акселератор – це освітня програма для стартапу, завдяки якій продукт виходить на новий рівень. До акселератора приходять стартапи, в яких є мінімально життєздатний продукт. У рамках акселерації стартапам допомагають «підтягнути» продукт у маркетингу, продажах, допомагають знайти корисні контакти та іноді — фінансування.

  • Краудфандінг

Краудфандінг – це метод залучення грошей за допомогою інтернет-майданчиків. Гроші дає не банк, а люди та компанії. Дослівно crowdfunding перекладається як «фінансування натовпом». Гроші можна взяти у борг, обміняти на частину майбутніх доходів або просто отримати даром.

В Україні є сервіси, які цим займаються, наприклад Спільнокошт і Startup.network.

  • Гранти

Інвестиції можна отримати від фондів (як українських, так і міжнародних) на конкурсній основі. Наприклад, члени конкурсної комісії Українського фонду стартапів порівнюють стартапи за такими критеріями, як команда, ринок, технологія, продукт, стратегія розвитку.

  • Інвестори

І останній, але не за значенням, пункт у нашому списку – приватні інвестори.

Дуже важливо будувати відносини з інвестором, слухати, що йому потрібно, замислюватися над рекомендаціями та навіть негативом – не треба «прогинатися» під інвестора, він часто дуже слабо розуміє вашу тему – але варто подумати: чому інвестор вас не зрозумів, чому він не повірив у бізнес-модель, чому вважає, що немає шансів проти конкурентів, чому не вірить у зростання вашого ринку збуту, чому вважає пітч слабким або презентацію нецікавою?

На жаль, багато стартапів ставляться до відносин з інвесторами як до чогось одноразового — «я прийшов, дайте грошей, до побачення». Якщо вибудовувати комунікацію з інвестором – шанси отримати фінансування зростають. Ти до мене по-людськи – і я до тебе по-людськи...

Ігор Шойфот

Ігор Шойфот

Партнер в TMT Investments, інвестор понад 100 стартапів


Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини