Бізнес з нуля: як написати бізнес-план

Структура матеріалу
Бізнес-план допоможе сформулювати ідею проєкту та його ціннітьс/pixabay

Бізнес-план допоможе сформулювати ідею проєкту та його ціннітьс/pixabay

Ви можете шукати інвестора під бізнес або відкрити свою справу самостійно, але в будь-якому випадку вам знадобиться бізнес-план. Як скласти бізнес-план, як правильно викласти свою стратегію інвестору, оцінити ризики та вивчити ринок — у матеріалі The Page.

У бізнес-плані ви опишете свої цілі, підрахуєте кошторис, оціните конкурентів, поміркуєте над сильними та слабкими сторонами, оціните ризики, прогнозовану дохідність і терміни окупності.

Бізнес-план допоможе знайти інвестора та переконати його повірити в ідею. Він є необхідним і суто для вас, щоб зрозуміти свій продукт і його цінність для ринку.

Telegram Logo

Скласти бізнес-план можна самостійно або вдавшись до послуг консультантів, але на це потрібен додатковий бюджет. The Page підготувало рекомендації щодо складання i шаблон бізнес-плану, які вам знадобляться.

1

Що таке бізнес-план?

Це презентація всіх характеристик, деталей та нюансів вашого бізнесу, де враховано фінансові прорахунки, необхідні речі для запуску, описано продукт, його сильні й слабкі сторони, дано характеристику цільового ринку, складено кошторис, враховано витрати й доходи, а також прописано юридичну форму компанії та необхідні документи.

Бізнес-план допомагає оцінити перспективи вашої справи.

2

Поради щодо складання бізнес-плану

Пишіть коротко, лаконічно та по суті. Оперуйте фактами та наводьте джерела, що підтверджують їх. Не захаращуйте бізнес-план зайвими деталями.

Відредагуйте текст і дотримуйтеся формату. Ваш бізнес-план має бути зручним для читання, тому варто витратити час на оформлення та редагування документа, а потім і презентації. На презентацію відводьте не більше 7 хвилин — зазвичай інвестор проводить пітч за 5-7 хвилин.

Актуальність понад усе. Ви пишете план на цей момент, тому в жодному разі не можна використовувати застарілу інформацію, цифри та дані. Це виллється у копійку.

3

Структура бізнес-плану

Стандартний бізнес-план складається з наступних пунктів:

  1. Резюме проєкту.
  2. Опис компанії.
  3. Аналіз ринку та конкурентів.
  4. Опис продукту або послуги.
  5. Організаційна структура компанії.
  6. План маркетингу і продажів.
  7. Фінансовий план.
  8. Оцінка ризиків.
  9. Висновки у бізнес-плані.

Пройдемося детально за кожним з них.

Резюме проєкту — тут треба коротко й по суті розповісти про компанію, продукт і ринок. Довжина ідеального резюме — 1-1,5 сторінки й не більше. У ньому має міститися опис компанії, її розташування, цільової аудиторії та продукту. В огляді ринку вкажіть головні висновки з аналізу ринку. Назвіть джерела фінансування, які планується залучити, та очікування щодо окупності, прибутковості.

Опис компанії — у цьому пункті бізнес-плану докладно розкажіть про майбутній бізнес. Якою є організаційно-правова форма компанії, її цілі, місія, продукт, цінність, потреби ринку, які ви готові задовольнити, бізнес-структура, хто є власником, звідки статутний капітал.

Аналіз ринку і конкурентів — вивчіть вздовж і впоперек попит і пропозицію, потреби цільової аудиторії, її болі, дізнайтеся про те, чи зацікавлена вона в появі такого продукту.

«Аргументація повинна бути заснованою на справжніх дослідженнях з репрезентативною вибіркою та показниками. Це можуть бути соціологічні опитування, експертне інтерв'ю, фокус-групи — інструмент може відрізнятися залежно від вашого ринку та продукту», — поділився досвідом з The Page корпоративний бізнес-коуч Алекс Миронов.

За його словами, не зайвим буде поспілкуватися і попросити про інсайди власників бізнесів у цій ніші. Однак не всі охоче діляться досвідом, особливо невдалим, з конкурентами.

Можливо, вам доведеться замовити дослідження ринку та конкурентів у професійній консалтинговій компанії.

Опис продукту або послуги — зробити бізнес-план без цього пункту у вас не вийде. Зупиніться на своїх перевагах і цінності для споживача. Опишіть коротко болі цільової аудиторії й те, яким чином ваш продукт їй допоможе.

Організаційна структура компанії — у бізнес-плані потрібно врахувати, як відбуватиметься управління у вашій компанії, якою буде організаційна структура, штатний розпис, хто за що відповідає.

Опишіть вимоги до кожного члена команди або, якщо вони вже є, їхні сильні сторони та досвід.

План маркетингу і продажів у бізнес-плані — один з найголовніших. Від того, наскільки продуманим він буде, залежить те, як клієнт знаходитиме вас і взаємодіятиме з продуктом. Важливо мати стратегію. Опишіть, як ви плануєте виходити на ринок, наздоганяти цільову аудиторію, які канали просування використовуватимете, як плануєте підтримувати зв'язок з клієнтом.

Складіть також план продажів, сформулюйте очікування та головні цілі. Пропишіть вимоги до його виконання і складіть графік.

Фінансовий план — одне з найоб'ємніших, копітких і складних завдань, які стоять під час складання бізнес-плану. Тут потрібно вказати витрати й доходи, врахувати особливості оподаткування, а також визначити потенційний прибуток.

«У цьому розділі бізнес-плану зазвичай завжди дві частини — дохідна та видаткова, які одна без одної жити не можуть. У дохідній ви, знаючи всі свої особливості й реалії ринку, розраховуєте свій потенційний чистий прибуток.

А у видатковій потрібно вказати постійні витрати (зарплатний фонд, податки, матеріали, оплату комунальних послуг, оренду в разі винаймання приміщення та інше) і разові витрати на етапі відкриття (ремонт, закупівля обладнання та ін.) Робіть обидві частини помісячно, а потім зводьте поквартально. Це зручно», — радить коуч.

Цифри, які ви отримаєте, допоможуть оцінити перспективи окупності інвестицій.

Оцінка ризиків — під час складання бізнес-плану максимально чесно вивчіть можливі ризики, спрогнозуйте їх і спробуйте знайти способи їхньої мінімізації.

«Наприклад, це може бути питання неочікуваного перегляду орендної плати за приміщення з боку власника. Щоб убезпечити себе, чітко прописуйте в договорі ціну, строки її дії, умови, за яких вона може/не може змінитися», — пояснив Миронов.

Висновки у бізнес-плані — тут коротко ще раз опишіть саму ідею бізнесу, суму інвестицій, прогноз щодо прибутковості бізнесу, очікувані терміни окупності, час запуску, цільову аудиторію і продукт.

Тут має бути стисло сказано про головне, щоб потенційний інвестор повірив у перспективу проєкту.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини