Як отримати гроші за квиток та путівку. Що робити в разі банкрутства авіакомпанії чи туроператора

Структура матеріалу
Банкрутство авіакомпанії та туроператора. Як отримати гроші. Фото: Flickr / Felix-Andrei Constantinescu

Банкрутство авіакомпанії та туроператора. Як отримати гроші. Фото: Flickr / Felix-Andrei Constantinescu

Туристична галузь однією з перших зіштовхнулася з наслідками пандемії коронавірусу та заборони на перетин кордону, скасування авіасполучення і закриття готелів. Збитки лише українського туризму від карантину перевищать $1,5 млрд, а світового можуть сягнути $1,2 трлн. Тим авіакомпаніям і туроператорам, які не зможуть встояти, ймовірно, доведеться стати банкрутами.

The Page продовжує публікацію серії практичних матеріалів, присвячених неплатоспроможності. Цього разу ми спільно з членом правління Асоціації правників України та одним з розробників Кодексу з процедур банкрутства Юліаном Хорунжим підготували інструкцію, як захистити себе в разі краху туроператора або авіакомпанії.

Матеріали блоку «банкрутство»

1

Якими є особливості банкрутства туроператора чи авіакомпанії

Передусім, туроператор, як і перевізник, є звичайною юридичною особою. Кодекс з процедур банкрутства не встановлює для них жодних особливостей (The Page глибше розглядало це питання в минулих публікаціях).

Тобто банкрутство туроператора і авіакомпанії має три стадії:

  • розпорядження майном — призначення ліквідатора, пошук усіх кредиторів й активів боржника, аналіз причин неплатоспроможності та можливостей проводити санацію (відновити платоспроможність) або відкриття ліквідаційної процедури;
  • санація – процедура, що спрямована на «оздоровлення» фінансового стану. Якщо вона є можливою, то арбітражний керуючий спільно з боржником повинні розробити план погашення боргів, узгодити його з кредиторами та подати до суду на затвердження;
  • ліквідація — продаються всі активи боржника, а отримані кошти спрямовуються на погашення боргів.
2

Коли повертають гроші за авіаквиток чи путівку в разі банкрутства?

Кошти, отримані від продажу майна, спрямовують на виплату. Вимоги забезпечених кредиторів (банків) і додаткова винагорода ліквідатора виплачуються позачергово. Далі погашення відбувається за чергою:

  • перша черга — борги по заробітній платі та відшкодування ліквідатору затрат на процедуру банкрутства;
  • друга черга — борги, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров’ю громадян, зобов’язання зі сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування;
  • третя черга — борги за податками;
  • четверта черга — вимоги інших кредиторів, які не забезпечені заставою майна боржника;
  • п’ята черга — повернення внесків до статутного капіталу членам трудового колективу підприємства;
  • шоста черга — усі інші борги.

Тобто гроші за авіаквиток чи путівку в разі банкрутства виплачуються лише в четверту чергу. Це дає, м’яко кажучи, не надто високі шанси на компенсацію у зв’язку з великою кількістю кредиторів як великих, так і малих. А до останніх двох черг справа взагалі майже ніколи не доходить.

3

Як повернути гроші, якщо туроператор — банкрут?

Наслідки карантину зачепили як самих туристів, так і туроператорів. Останні проплатили бронювання готелю та викупили авіаквитки, які тепер складно повернути. Ті ж, хто збирався відпочити, не змогли здійснити свою подорож і найголовніше — повернути кошти за сплачений тур.

Як підвищити свої шанси повернути гроші:

  • необхідно уважно ознайомитися з договором туроператора. Цього зазвичай ніхто не робить. Проте саме там містяться всі випадки і строки, коли туроператор компенсує путівку;
  • наявність страховки. Після початку пандемії, ще до введення суворого карантину в Україні, туроператори пропонували страховку від скасування туру. Якщо вона у вас є, хвилюватися майже нічого.

А що робити, якщо страховки немає?

Закон України «Про туризм» зобов’язує туроператорів та турагентів фінансово забезпечити свою відповідальність перед туристами банківською або кредитною гарантією. Ця гарантія повинна покривати збитки туриста в разі неплатоспроможності або банкрутства туроператора чи турагента. Це можуть бути: покриття витрат туриста на повернення до місця проживання, відшкодування вартості ненаданих послуг тощо. Банк чи інша кредитна установа виплачують відшкодування за заявою туриста, договором (ваучером) за наявності доказів невиконання туроператором або турагентом своїх зобов’язань.

Утім, навіть якщо туроператор забезпечив свою відповідальність, це ще не означає, що коштів вистачить на всіх туристів. Однак у будь-якому разі всі інші варіанти – ще гірші. Туроператори і турагенти – це переважно компанії, які не мають достатніх власних активів. І навіть якщо турист отримав рішення суду про стягнення коштів з туроператора (особливо, якщо кількість таких судових процесів набула системного характеру), отримати гроші буде точно складно.

4

Чи є можливість скористатися путівкою туроператора-банкрута?

Загалом відкриття справи про банкрутство не є підставою для скасування туристичних путівок чи невиконання туроператором інших зобов’язань. Путівки залишаються дійсними, і туристи мають можливість ними скористатися.

Проте в такому разі необхідно переконатися, що кошти, які сплатив турист, були перераховані за відповідні послуги: оплату готелів, квитків авіаперевізника, послуг гідів тощо. Тобто необхідно отримати підтвердження відповідного бронювання.

5

Як повернути гроші за авіаквитки в разі банкрутства компанії?

Якщо ваш рейс скасували через банкрутство авіаперевізника, коли ви перебуваєте за кордоном, то найефективнішим і найшвидшим способом повернутися додому є купівля квитків на інший рейс за власні гроші. На те, щоб вирішити це питання зі збанкрутілою авіакомпанією, піде чимало часу.

Якщо коштів на нові квитки немає, слід звернутися до українського консульства (або іншої країни, громадянином якої ви є). Ця установа має потурбуватися про ваше повернення додому.

Сама ж процедура повернення коштів за квитки така сама, як і за будь-якої процедури банкрутства.

Пасажирів включають до реєстру кредиторів, і вони можуть розраховувати на отримання власних коштів лише у четверту чергу.

Тобто навіть якщо мандрівники зможуть-таки домогтися судового рішення про стягнення збитків, фактично отримати гроші на руки – історія малоймовірна. Після визнання авіакомпанії банкрутом, вірогідно, знайдеться великий заставний кредитор (чи навіть декілька), який отримає виплати раніше за пасажирів. На погашення боргів перед останніми просто забракне коштів.

6

Як отримати компенсацію за авіаквитки?

Якщо рейс було просто скасовано і це не пов’язано з банкрутством авіакомпанії, перевізник має певні обов’язки:

  • повідомити кожного пасажира про затримку рейсу (більше ніж на дві години) та правила компенсації та допомоги;
  • якщо пасажирам відмовлено у перевезенні, авіакомпанія має виплатити їм компенсацію: 250 євро — для рейсів дальністю менше ніж 1,5 тис. км; 400 євро – 1,5-3,5 тис. км; 600 євро — понад 3,5 тис. км. За основу тут беруть останній пункт, в якому скасування рейсу затримує пасажира.

Пасажир повинен письмово звернутися до авіакомпанії. Крім самої претензії потрібно додати докази (залежно від обставин): квиток, чеки оплати послуг (окрім послуг таксі), квитанцію про оплату наднормового багажу, відривний талон багажної ідентифікаційної бирки, акт про неналежне перевезення багажу (PIR — Property Irregularity Report), акт пошкодження багажу (DBR — Damage Baggage Report), довідки про затримки та інші документи, що можуть прискорити розгляд претензії. Суму вимог має довести зацікавлена особа.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини

У Києві та Харкові відкрили метро: що потрібно знати

На фоні послаблення карантинних заходів, які пов'язані з коронавірусною хваоробою COVID-19, Київський та Харківський метрополітени відновили роботу 25 травня. Рішення щодо відкриття метро у Дніпрі буде прийнято на засіданні Дніпропетровської облради 25 травня.

Чорногорія першою в ЄС перемогла COVID-19

Першою країною у Європі, яка подолала коронавірус COVID-19 стала Чорногорія. У країні вже 20 днів поспіль не фіксували випадків зараження.

У Швеції запустили першу загальнодоступну мережу 5G

Телекомунікаційна група Tele2 24 травня ввела в експлуатацію першу в Швеції загальнодоступну мережу мобільного зв'язку п'ятого покоління (5G). Про це повідомило агентство DPA International.