Наприкінці минулого року Nissan мала великі проблеми, коли її конкурент Honda запропонувала рятувальний круг: об'єднання на суму $60 млрд, у результаті якого було б створено одного з найбільших у світі автовиробників.
Однак приблизно через місяць переговори про злиття припинилися через гордість Nissan та недостатню стурбованість своїм скрутним становищем, а також через раптове рішення Honda переглянути умови та запропонувати Nissan стати дочірньою компанією. Про це повідомило Reuters із посиланням на шістьох осіб, знайомих із ситуацією.
Nissan, яка протягом багатьох років аж до 2020 року була другим за величиною автовиробником Японії після Toyota, наполягала на тому, щоб до неї ставилися як до рівноправної на переговорах, попри слабкішу позицію.
Honda тиснула на Nissan, щоб вона ще більше скоротила персонал та виробничі потужності. Але та не хотіла розглядати політично чутливі закриття заводів.
За словами джерел, ця непохитність у поєднанні з тим, що керівництво Honda вважало повільністю прийняття рішень Nissan, стали причиною зриву угоди.
Nissan тепер стикається з додатковою загрозою мит США на автомобілі, вироблені в Мексиці, на які припадає понад чверть її продажів у США.
«Я думаю, це проблема управління, – сказала Джулі Бут, аналітик дослідницької компанії Pelham Smithers Associates, про потрясіння у Nissan. – Вони переоцінюють своє становище, цінність свого бренду та свою здатність переломити хід бізнесу».
У кулуарах кажуть, що Nissan відкрита для співпраці з новими партнерами, включаючи Foxconn, тайванського контрактного виробника електроніки (наприклад, iPhone для Apple).
Електромобільний бізнес тайванської компанії очолює колишній керівник Nissan Джун Секі, якого інсайдери в якийсь момент вважали за претендента на посаду генерального директора автовиробника.
За словами Аміра Анварзаде, стратега японської консалтингової компанії Asymmetric Advisors, Foxconn, швидше за все, буде щедрішим претендентом, ніж Honda, оскільки йому потрібен бренд в автомобільній промисловості.
Уряд Японії поки не дав чіткого уявлення про те, як він розцінює провал переговорів між Honda і Nissan, а також про те, чи буде він відкритий для придбання Nissan корпорацією Foxconn, яка вже є найбільшим акціонером виробника побутової електроніки Sharp.
Контекст. Nissan приголомшила інвесторів у листопаді 2024 року, коли скоротила прогноз прибутку на 70% через погіршення продажів у Китаї та США. Вона оголосила про план виходу з кризи, який включав скорочення 9000 робочих місць і однієї п'ятої світових потужностей, що деякі аналітики вважали за занадто малий і запізнілий.
Генеральний директор Nissan Макото Учіда пообіцяв відмовитися від половини своєї зарплати і заявив, що зосереджений на тому, щоб зробити бізнес більш економічним та стійким.
У грудні Nissan та Honda оголосили про плани злиття, що стало результатом переговорів, які вони вели з березня 2024 року, коли вони заявили про намір співпрацювати у галузі технологій.
Якщо обидві компанії погодяться припинити переговори, жодна з них не платитиме штраф за розрив у розмірі 100 млрд ієн ($650 млн), згідно з їхнім грудневим меморандумом про взаєморозуміння.