Facebook Pixel

Як Renault за допомогою хетчбека влаштував соціальну революцію

Як Renault вигадав хетчбек і чим це обернулося. Фото: Renault

Як Renault вигадав хетчбек і чим це обернулося. Фото: Renault

Рівно 60 років тому з'явився перший автомобіль із найпопулярнішим на сьогодні типом кузова – хетчбек Renault 4L. Він поєднав переваги седана, фургона й універсала.

Наразі прийнято лаяти маркетологів, звинувачуючи їх у схожості автомобілів різних брендів. Але рівно 60 років тому саме ринкові стратегії породили не просто успішну в комерційному плані модель, а й справжню галузеву революцію. Цьому на вигляд малопримітному автомобільчику з простеньким індексом 4L (французькою вимовляється «катрель») належало увійти в історію завдяки одній-єдиній своїй особливості. Сьогодні вона навряд чи когось здивує, але тоді справила революцію – 4L став першим хетчбеком.

З двооб'ємним кузовом hatchback (з анг. «люк ззаду»), з плоскою підлогою, з п'ятими дверима та похилою задньою стійкою «катрель» був одночасно седаном, фургоном та універсалом, тобто максимально функціональним. Завдяки додатковим дверям і максимально заниженому порогу в нього легко було вантажити важкі та негабаритні предмети: тюки з соломою, бідони з молоком, саджанці та розсаду, шезлонги тощо.

Telegram Logo
«Мені потрібний простір в автомобілі!» – інструктував проєктувальників Renault R4 голова концерну П'єр Дрейфюс. Фото: Auto Hebdo

«Мені потрібний простір в автомобілі!» – інструктував проєктувальників Renault R4 голова концерну П'єр Дрейфюс. Фото: Auto Hebdo

Соціальні передумови

Маркетологи Renault точно вловили головні тенденції 50-х: зростання добробуту простих французів, масова міграція селян на околиці міст, створюваний ними динамічний клас дрібних ремісників і торговців плюс соцактивність жінок, які не хотіли більше сидіти вдома. Усім їм потрібний був автомобіль як робочий інструмент. І 1956 року П'єр Дрейфюс, гендиректор Renault, запропонував конструкторам створити «автомобіль-джинси». Тобто недорогий, зручний та універсальний, однаково придатний як для міста, так і для села, як для буднів, так і для свят, як для чоловіків, так і для жінок.

«Мені потрібен автомобіль, який підійшов би людям будь-якого віку та соціального стану в усьому світі, – інструктував проєктувальників сімейної малолітражки R4 мсьє Дрейфюс. – Мені потрібний простір в автомобілі».

Жодного дизайну

Так-так, завдання ставилося саме конструкторам-проєктувальникам – стилісти, як тоді називали дизайнерів, участі в роботі не брали. Мсьє Дрейфюс вважав, що для автомобілів такого типу краса не має жодного значення і нею можна легко пожертвувати заради технологічності чи функціональності. Єдина вимога щодо стилю автомобіля полягала в тому, щоб він, як і джинси, з віком якнайповільніше втрачав товарний вигляд.

Для більшої таємності 14 прототипів, які під час випробувань накатали понад 2 млн км у всьому світі, отримали кодове ім'я «Марі Шанталь». У ті часи у Франції воно вважалося максимально провінційним.

Перший витік інформації щодо Renault Marie-Chantale стався в 1957 році. Фото: l'Auto-Journal

Перший витік інформації щодо Renault Marie-Chantale стався в 1957 році. Фото: l'Auto-Journal

Символ свободи

Хетчбек презентували восени 1961 року, коли міграція селян досягла піку, а громадський транспорт, особливо в передмісті, був розвинений погано. І 4L став ідеальним рішенням для міського та сільського життя саме завдяки своєму кузову.

Спочатку автомобіль критикували за його занадто простецький, «сільський» стиль і незграбні задні двері. Але згодом ці характеристики стали головними перевагами «четвірки». Нейтральна зовнішність підійшла людям різного віку та соціального становища за наступні 33 роки у понад сотні країн усіх п'яти континентів було продано близько 8,135 млн автомобілів цієї моделі. Він завоював таку популярність, що здавалося — дні седанів пораховані.

А п'яті двері стали буквально порталом до всесвітнього визнання. Оскільки в «катрель» можна було легко завантажувати будь-що, автомобіль підходив для будь-якого способу життя. Крім того, п'яті двері серйозно збільшували можливості трансформації внутрішньосалонного простору, що дало змогу інженерам і дизайнерам створити перші «автомобілі для життя».

«Ромб» досі створює на базі Renault 4L «авто для життя», як цей Suite N°4 2021 року. Фото: Renault

«Ромб» досі створює на базі Renault 4L «авто для життя», як цей Suite N°4 2021 року. Фото: Renault

«Хетчбеки зробили революцію в автомобільній галузі, забезпечивши великі можливості з трансформацією внутрішньосалонного простору, — згадує про влаштовану 4L революцію керівний директор Renault Classic Юг Портон. – П'яті двері швидко перетворили цю модель на справжнє соціальне явище. Крім того, п'яті двері дали більше свободи в плані дизайну, показавши, що ми можемо відійти від традиційної архітектури «капот — пасажирське відділення — багажник».

Поява «катреля» породила нові типажі автомобілів, такі як мінівени і кросовери плюс безліч модифікацій вже наявних кузовів. До хрестоматійних седанів, універсалів і хетчбеків одразу додалися ліфтбеки, нотчбеки, свінгбеки, шутинг-брейки тощо.

За 33 роки Renault 4TL розійшовся світом тиражем 8,135 млн прим. Фото: Renault

За 33 роки Renault 4TL розійшовся світом тиражем 8,135 млн прим. Фото: Renault

Мода на найвищому рівні

Зрозуміло, французи так само розтиражували це конструктивне рішення у традиційнішому сегменті сімейних седанів. Renault 16, що з'явився 1965 року, проголосив нову революцію, яка проклала хетчбекам дорогу з бюджетного сектора у вищі та престижніші класи.

«Разом із R16 прийшло усвідомлення того, що для представлення хетчбека як стандарту в сегменті сімейних автомобілів і дорожчих моделей не було жодних перешкод», — резюмує мсьє Портон.

Отож хетчбеком могла бути будь-яка модель від седана до купе. Renault розробив велику лінійку моделей із новим типом кузова, включаючи R20 та R30, Fuego, R25 та R11. А перемога братів Маро в марафоні «Париж — Дакар» 1982 року на Renault 20 спонукала інтерес покупців до хетчбеків найпрестижніших класів.

В 1982 Бернар і Клод Маро виграли марафон «Париж — Дакар» на найбільшому хетчбеку Renault — 20 Turbo 4x4. Фото: Renault

В 1982 Бернар і Клод Маро виграли марафон «Париж — Дакар» на найбільшому хетчбеку Renault — 20 Turbo 4x4. Фото: Renault

Актуальний формат

На сьогодні найяскравіший представник хетчбеків у лінійці Renault – кросовер Arkana. «Він забезпечує оптимальне поєднання рис кросовера та купе, — продовжує мсьє Портон. — Завдяки чому разом із елегантним дизайном клієнтам пропонується необхідна практичність. Arkana отримала просторий і зручний салон, а також збільшені можливості для навантаження проти звичайних кросоверів».

Фотогалерея
Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault

Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault Thumb Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault Thumb Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault Thumb Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault Thumb Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault Thumb Хетчбек Renault 4TL. Фото: Renault Thumb

Коментарі

Всі новини