Facebook Pixel

Експертиза 14 зразків бензину А-95: чверть зразків – «бодяга»

4 із 14 зразків бензину А-95 на українських АЗС – відверта «бодяга». Фото: Сергій Суховський

4 із 14 зразків бензину А-95 на українських АЗС – відверта «бодяга». Фото: Сергій Суховський

Для дослідження було відібрано проби бензину на 14 українських АЗС: БРСМ-Нафта, Циклон, Avantage 7, BVS, Chipo, Brent Oil, KLO, Kraft, motto, ОККО, Prime, Shell, ZOG та WOG. Чверть із них виявилися відвертою «бодягою».

Ціни на пальне зростають мало не щотижня, але якість від цього не покращується. Експерти ринку нафтопродуктів фіксують величезні обсяги імпорту в Україну компонентів виробництва контрафактного бензину.

Це логічно, оскільки зростання цін провокує нечесних на руку бізнесменів «варити бодягу». Реалізація контрафактного палива дає дивовижні прибутки. Підпільні мінізаводи з переробки нафти працюють, постачаючи свою продукцію по всій країні.

Раніше фахівці «Інституту споживчих експертиз» фіксували порушення у зразках палива, переважно у так званих дискаунтерів, які продають паливо на гривню-дві нижче за інших учасників. У нинішньому дослідженні бензину А-95 таких АЗС багато, і висновок виявився цікавим: не всі дискаунтери продають «бодягу», все залежить не від форми продажу, а, ймовірніше, від совісті та жадібності продавців.

Telegram Logo
У «червоній» зоні — одразу 4 зразки палива А-95. Фото: Сергій Суховський

У «червоній» зоні — одразу 4 зразки палива А-95. Фото: Сергій Суховський

Як проводилося дослідження

Проби були відправлені до сертифікованої лабораторії, де їх досліджували на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Євро 5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки, об'ємні частки ароматичних вуглеводнів і бензолу.

Усі перераховані вище показники мають бути в межах допусків ДСТУ, інакше вони можуть завдати шкоди і автомобілю, і екології – повітрю, яким ми зрештою дихаємо.

Підсумкові результати поділені на зелену, синю й червону зони. До першої потрапили проби, які відповідають усім нормативам із запасом. У другій зоні – зразки палива, які не мали порушень щодо вимог профільного ДСТУ. У зоні ризику – некондиційні зразки з відхиленнями у якісних показниках.

Зелена зона

У зеленій зоні лише 4 із 14 проб, взяті у мережевиків – WOG, ОККО, ZOG та Prime. Насамперед було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче за 95 одиниць. Найбільший виявлений у WOG (95,6 од.). Лише на одну десяту не досяг лідера ZOG (95,5 од.). По три десяті вище нормативу виявлено у ОККО та Prime.

Зміст сірки — один із найважливіших показників, який є запорукою тривалого «життя» двигуна. Тут запас виявився не таким великим, але все паливо відповідало нормативам Євро 5. Мінімальне значення виявлено у бензині А-95, придбаному у запорізькій мережі ZOG (7 мг/кг), трохи більше – у WOG (8 мг/кг).

Щодо ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення були в межах норми. Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якомога менше, оскільки збільшення її кількості прямо впливає на зменшення ресурсу двигуна. У всіх спроб результат – на «відмінно». Найменша кількість – у Prime (0,33 % за норми не вище як 1%), також мінімальні значення виявлені у WOG та ОККО.

Синя зона

До неї потрапили проби, взяті на АЗС брендів Avantage 7, SHELL, KLO, BVS, CHIPO та Kraft. Бензин А-95, що реалізується тут, відповідав усім вимогам ДСТУ, але за деякими параметрами не дотягнув до запасу. Слід зазначити, що за октановим числом бензини Avantage 7, BVS, CHIPO та Kraft показали запас на рівні «зеленої» зони, близько 6 — 7 десятих одиниці.

Червона зона

На жаль, у червоній зоні одразу 4 зразки. І що ще сумніше, що це «знайомі всі обличчя» – мережі БРСМ-Нафта, motto, Brent Oil плюс «Циклон» («бочка»). У перших трьох зразків було виявлено нестачу «октану» – у БРСМ-Нафта (93,3 од.), motto (92,4 од.), Brent Oil (92,4 од.). Тобто насправді тут продають «дев'яносто другий» за ціною «п'ятого». Це є серйозним порушенням, оскільки двигуни сучасних автомобілів чітко налаштовані на відповідний рівень октанового числа. Заправка бензином зі зниженим числом щонайменше збільшить витрату палива та зменшить потужність двигуна, а щонайбільше – може призвести до несправності паливної апаратури.

Результати експертизи бензину А-95. Таблиця: ІПЕ

Результати експертизи бензину А-95. Таблиця: ІПЕ

Щодо шкідливої для екології та повітря сірки, то перевищення більш ніж удвічі було виявлено у зразку motto (22 мг/кг за норми не більше 10). Найсумніше почалося під час перевірки вмісту бензолу. П'ятикратне (!) перевищення допустимого рівня цієї токсичної речовини виявлено у пробі БРСМ-Нафта (4,88 % за норми не більше 1%). Не менш приголомшливі цифри у motto з «Циклоном» – більш ніж триразове перевищення! На їхньому тлі Brent Oil зі своїми 1,26% виглядає навіть пристойно. Загалом, екологам варто бити на сполох – за таких позахмарних вмістів бензолу, проблеми зі здоров'ям у водіїв і пішоходів практично неминучі.

Коментарі

Всі новини