Зовсім недавно компанія Apple презентувала свій новий iPhone16. І знову, як і з року в рік, ми бачимо одну й ту саму картинку: виття у всіх чатах та мережах, що нам знову продають те саме, нічогісінько не змінилось, і – черги в магазинах за новим «айфоном». З Octavia – приблизно те саме. Це вже четверте покоління моделі, яке концептуально – те саме, що було, ну добре, не в 1996-му, коли з’явилося перше покоління, а принаймні в 2013-му, коли на ринок вийшла Octavia-друга. І звісно, якщо навіть відбитим хейтерам дати в руки одночасно iPhone 11 та iPhone 16 – навряд хтось погодиться, що це «одне й те саме». Але концепція не змінюється – і певно це і є фішкою вічного успіху і iPhone, і Octavia.
Це вже четверте покоління моделі, що з’явилось в Україні у серпні 2020 року, відповідно про нього вже все сказано-пересказано, нічого й додати. Тому – зосередимось саме на абревіатурі FL – що змінилося саме цього року. Певно, якби нова бічна кнопка додалась у iPhone не відразу, а через пів року продажу, це навряд би стало поштовхом для нової хвилі продажів. Так і тут – міняти Skoda Octavia на Octavia FL, звісно, ніхто не буде, але нагадати про модель тим, хто ще не визначився – добра нагода.
Дивись не переплутай
Але ці нові покупці мають бути впевнені, що ніхто не запідозрить, що у них машина двадцятого року. І не запідозрить. Новий логотип Skoda на капоті помітить не кожен, та й зміну форми решітки радіатора теж оцінити одразу нелегко, а от відсутність протитуманок не помітити важко. Їх просто немає – тепер вони інтегровані у фари головного світла. Ба більше, вони – останні – можуть бути матричними, але на нашій версії — просто LED.
Новий фейс має навіть трохи підбішувати діючих власників моделі. Подивіться, нова форма переднього бампера і оці вертикальні рисочки по краях – Octavia наче посміхається, причому трошки так єхидно: так, нова. 2024. Такий собі смайлик, а оновлена оптика – може і через цю посмішку теж, а може через ще один новий «ламаний» елемент, ще більше стала нагадувати про Angry Birds. Але спокійно, через ці асоціації (особисті) Skoda Octavia не стала якоюсь несерйозною чи легковажною. Навпаки, з покоління в покоління вона дорослішає, стає більш солідною, так що солідніше ну хіба що Camry (і то в новому поколінні вже не така й чемна).
У нашому випадку, правда, ще трохи вогню додає колір – прямо молодіжний ліфтбек та й годі, але це дійсно вже розрахунок на більш молоду аудиторію, не інакше. Я б собі особисто певно червону не взяв, аж надто нарядно, але так, симпатично. До речі, не став би брати й чорну: на ній не видно смайлика. А це важливо.
Лора не доїхала. І ладно
Вперше після цьогорічного оновлення в Skoda Octavia з’явився 13-дюймовий центральний сенсорний дисплей. Але тут не повезло, це для топових комплектацій, тому у нас – як і було, 10-дюймовий монітор і дисплей панелі приладів з тією ж діагоналлю. Сказати, що мені було шкода, – не скажеш, мені і цей здається гармонійним, і я особисто не женуся за розміром, естетика важливіша. Так само не сумував я за Лорою – голосовою помічницею Skoda. Після оновленням 2024 року вона працює в тандемі з Chat GPT, і було б цікаво оцінити такий дует, але в Україну Лора не приїхала. Та й нехай собі – може ще й не час заводити душевні розмови з автомобілем. Ну хіба що вам зовсім немає з ким поспілкуватися. А от відсутність бездротового під’єднання Apple Car Play та Android Auto вдарила в саме серденько. Безпровідна зарядка смартфона – є, а Car Play – по дроту. Якось нелогічно. Звісно, можна приєднати смартфон просто по Bluetooth і слухати з нього музику, але якщо вам потрібна повноцінна інтеграція смартфона – тільки шнурок.
З усією прискіпливістю
Загалом керування мультимедіа досить зручне, можна налаштувати все під себе, на панелі приладів теж обрати один із трьох варіантів. Причому це буде три варіанти загального вигляду, а які саме показники будуть відображатися на панелі – там ще купа варіантів вибору. Єдиний нюанс у роботі з сенсорним екраном – під самим монітором зроблено таку собі канавку, теж сенсорну, для регуляції рівня звуку. І дійсно, це дуже зручно – саме для звуку. Проте коли ви на ходу щось клацаєте на екрані (до речі, він при цьому вам може заборонити клацання, нагадавши про небезпеку – якщо ви там робите щось неважливе), то зафіксувати руку дуже зручно, опершись саме на цю «канавку» пальцями. Ну і відповідно у вас буде мінятися гучність музики. Тож від цієї звички краще позбутися – тицяйте балансуючою рукою.
Підсвічування в салоні теж можна змінити в налаштуваннях, атмосферу в авто міняє кардинально, виглядає класно. Можна взагалі його вимкнути, а ось підсвічування плафонів верхнього світала – не вимикається. З одного боку – це зручно, тобі не треба шукати той перемикач у темряві, сам плафончик сенсорний, і достатньо просто доторкнутися пальцем в самісінький підсвічений квадратик, щоб включити або виключити світло. Але вночі, особливо на трасі, мене цей верхній маячок трохи відволікав.
Ну і ще одна річ, яка не сподобалась. В оновленій Skoda Octavia з’явився варіант з елементами дизайну «під камінь» – це широка вставка посередині консолі. Наче і виглядає добротно, але от не можу відсторонитися від асоціацій з кухонною стільницею, та й годі. Ну, врешті-решт, це вже справа кожного, і саме оздоблення можна обрати під свій особистий смак.
Маємо якось відзначити
Не забагато зауважень до салону? Друзі, це ж Skoda Octavia – тут має бути все ідеально, тому і такі навіть малесенькі відступи від канону звертають на себе увагу. Бо якщо не вони, про що б я ще розповідав? Про те, що все ідеально? Бо в решті – так і є. Мені дуже подобаються сидіння, причому і їх «анатомія», і у даному випадку – обшивка: класна тканина, з такою наче грубою фактурою, і вона ж використовується на центральній консолі. Я не знаю, хто в Skoda відповідає за підбір текстилю, і не лише для Octavia, але дайте йому премію будь ласка.
Як і раніше (і набагато раніше теж), жодних питань до якості збірки, до рівня та якості використаних матеріалів. Загальний стиль салону – абсолютно на мій смак, в міру строгий, в міру нарядний, все як має бути. Про те, що позаду місця більш ніж достатньо – не треба й говорити, один з найкращих показників у класі, як і за об’ємом багажника. І не забуваємо, що це ліфтбек – завантаження навіть по вінця у багажник не буде складним – головне перекидати все потрібне через доволі високий поріжок.
Непомітні міліметри
Фейсліфтинг – він фейсліфтинг і є: в техніці жодних змін він не передбачає. Але, як то кажуть, не все так однозначно. Через нову форму бамперів загальна довжина автомобіля збільшилася на 9 мм. Дрібниці, скажете ви? І я відповім: абсолютні. Skoda Octavia – не маленький автомобіль, колісна база – 2669 мм, довжина – 4698 мм, тож паркування та маневрування у щільному потоці транспорту має бути не таким складним. Теоретично. Але ні – відчуваються габарити автомобіля чудово, керується він вправно, легко, на паркуванні допоможе камера заднього огляду та парктроніки з піктограмами теоретичних загроз на моніторі – мені особисто не знадобилося часу на звикання до авто, просто сів і поїхав – як в давно знайомому автомобілі. Тому зайвих 9 мм – абсолютно непомітна історія.
Ходова, кермо – теж без змін. Підвіска, на мій погляд, оптимальна, не жорстка і не розхлябана, дуже комфортно, шумоізоляція – чудова.
Підгадали під FL
На цьому можна і закінчувати, але тут підкрадається ще одне «але». Так, з FL у техніці дійсно нічого не змінилось, але наш український імпортер Skoda під оновлення фейсу привіз нам і нову версію, яка раніше продавалася в Європі, але нам була недоступна – «м’який» гібрид. Тож тепер і в нас є вибір – купити Skoda Octavia з 150-сильним мотором, або з потужністю 150 к.с., або – тадам! – 150 к.с. Отака чудова уніфікація. Це все різні двигуни, але щоб ускладнити нам вибір, в Skoda їх підігнали під один показник. З моторами 1.4 TSI та 2.0 TDI ми знайомі добре, як і з 7-ступенвою коробкою DSG. Але тепер додався ще 1,5TSI з технологією м’якого гібрида, і він іде якраз з DSG, тоді як раніше бензинові версії були доступні з механікою або з 8-діапазонним автоматом, а DSG йшла в парі з дизелем. Тепер – шукаємо в прайсах 1.5 TSI 7 DSG m-HEV. І до речі, ви певно будете здивовані, принаймні зараз. Бо в комплектації Selection, це як у нашої тестової, така версія оцінена в 1 324 708 грн, фактично так само, як і дволітровий дизель – 1 343 766 грн. Тільки зараз вона пропонується зі знижкою за 1 262 030 грн, а 1.5TSI без гібрида і на механіці в тому ж оснащені коштує 1 226 880. Здається, тут немає про що думати. Як мінімум до кінця акції.
Так хто тут третій зайвий?
Хоча, звісно, прихильники дизельних моторів можуть залишитися «при своїх» – дійсно, крутний момент тут побільше, 360 Нм, тоді як в обох бензинових – гібрид, не гібрид, неважливо – 250 Нм. Витрати пального – у дизельної версії має бути 4,5-4,9 л на 100 км, у гібридної – 4,9-5,3 л, розгін до «сотні» – 9 секунд в обох. Тобто крім характеру та манер поведінки показники дуже близькі. Тоді навіщо?
Та все просто, подобається дизель з його підхватом – беріть дизель. Це в нас поки що в асортименті є всі три мотори, а в Німеччині, наприклад, є дизельний і 1.5 TSI m-HEV, а 1.4 TSI – немає. І правильно, бо якщо обирати от між останніми – отут точно вибір очевидний.
Раптом хто забувся, нагадаю – m-HEV, або м’який гібрид, це такий підвид силових установок, з якими автомобіль не може їздити виключно на електротязі. ДВЗ працює завжди, а електромотор йому допомагає, коли стає зовсім тяжко і батарея заряджається непомітно для вас під час руху. В нашому автомобілі встановлена система старт-стоп, він постійно глушиться під час їзди по місту, але от як він запускається – це супер, майже непомітно, без яких би там не було вібрацій, просто починає працювати. На старті Skoda Octavia може трошки прокрутити колесами – і могла б ще, але електроніка дає рівно стільки волі, щоб ви шаркнули по асфальту шинами і далі вже енергія не витрачалась впусту. Потім – абсолютно рівний розгін, так, на високих оборотах з гарним звуковим акомпанементом, а як працює DSG – взагалі непомітно.
За паспортом, у версії 1.4 TSI витрати пального заявлені в середньому на рівні 5,9 л на 100 км. І так, певно, може бути, якщо їздити тихенько і не гарцювати по місту. Але мені це ніколи не вдавалося, маленький потужний мотор – це завжди економно, поки не натиснеш на педаль. Так, 1,5 – не набагато більше, але якраз за рахунок m-HEV на старті дурі вистачає, на обгонах – можна придавити, електрика допоможе. І завдяки цьому в мене на тесті Skoda Octavia показала результат в середньому 6,5 л на сотню. Як на мене – чудовий результат. Це якщо не зловживати спортивним режимом. А я й не зловживав – у ньому двигун сильно зависає на високих оборотах, завжди готовий до бою, проте це починає напружувати у перспективі. Тобто спортивний режим – це дійсно тоді, коли ви поспішаєте. З причиною чи без.
Еволюція виду
І ще одна дуже цікава різниця в поведінці на різних режимах. В «драйві», щойно ви кидаєте педаль газу, на панелі приладів відразу з’являється напис «Рух накатом». І це самий справжній накат – умовно кажучи, авто переходить в нейтральне положення коробки, зв’язок коліс та двигуна розмикається – тому машина котитися легко і довго, економлячи вам бензин. А от в спортивному режимі цього не відбувається, проте якщо ви їдете тихенько або типу накатом – двигун вимикає два циліндри і працює на двох. Круто.
А знаєте, все ж таки неспроста червона. Так, можна закопуватися у різницю в поведінці, нюанси відчуттів і все таке, але це правда: 1,5 TSI m-HEV зараз найпрогресивніша версія Skoda Octavia, і крім того, що вона чудово їздить – це технологічний автомобіль, який сподобається більш просунутій молодій аудиторії – тим, хто не купує дизель з етичних причин.
Наразі Skoda Octavia 1,5 TSI m-HEV пропонується у нас у двох комплектаціях, тобто теоретично середня Selection для неї і топова, Sport Line залишився тільки для 1.4 TSI. Не переймайтеся – все що треба можна без проблем додати опціонально. Наприклад, в тестовій версії додатково був адаптивний круїз-контроль (до повної зупинки – працює!), електрорегулювання передніх сидінь з пам’яттю, зимовий пакет і ще деякі опції. Не вистачило мені хіба що безключового доступу в салон. Якось очікуєш, що на цьому рівні він точно має бути.
На якому рівні? Скажу так: колись досить давно в мене була Octavia, і тоді для мене, як і для багатьох власників моделі, еволюційний ланцюжок виглядав так: Skoda Octavia – VW Passat – «п’ятірка» BMW. Зараз я їжджу на тестовій Octavia, і ловлю себе на думці, що тепер цей ланцюг виглядає для мене інакше: Skoda Octavia — Skoda Octavia — Skoda Octavia. Ну як з іPhone, ви зрозуміли.